Ik word er nogal kriegel van als men (de media, de KPN-kapitalisten) XS4all bagatelliseert tot ‘een merknaam’. Wat maakt het uit. Besparing met eenduidige ‘branding’. Zo kortzichtig.
Want XS4all is zó veel meer dan dat. Alle wezenlijke en onderscheidende aspecten van dit bedrijf zijn op deze website en elders al meermaals genoemd. En nee, dat is géén ‘nostalgie’.
XS4all is het (Nederlandse) geweten van internet. XS4all is maatschappelijke betrokkenheid. XS4all komt op voor mensen die dat eventueel zelf niet kunnen, of wiens rechten ontnomen worden. Democratisering van de zwakkeren. Staat op de barricaden als het nodig is. En het ís nodig.
Men maakt, al dan niet badinerend, de vergelijking met het verdwijnen van de Postbank zoveel jaar geleden: “wat maakt het uit, een bank is een bank, er moet bespaard worden!”
Maar nu er bijna geen betrouwbare bank meer over is, welke roep in de samenleving hoor je terug? “Er zou weer een bank als de Postbank moeten komen, gewoon, voor de burgers.”
Voor mij staat m’n abonnement op XS4all, nu een krappe 20 jaar reeds, in hetzelfde rijtje als mijn rekening bij de ASN bank, mijn lidmaatschap van Amnesty International, mijn ‘aandelen’ van een windmolen voor mijn elektriciteit, de socialistische partij: andere keuzes maken, verantwoordelijkheid nemen, ergens voor staan, en daar trouw aan blijven.
Dát is XS4all voor mij.
Dus KPN, hou eens op met te zeggen dat je ‘de emotie begrijpt’, of me ‘gerust te stellen’ met de toezegging dat ik mijn @xs4all.nl-adres kan houden.
XS4all onderscheidt zich op punten die KPN niet, nooit, zal kunnen of willen waarmaken.
En misschien ben ik sentimenteel. Maar XS4all doet ook gewoon waar het voor is opgericht: een betrouwbaar en open internet bieden. En dat doen ze goed. Beter dan de rest. En zéker beter dan KPN dat kan.
XS4all moét blijven.