…they drink the sand because they don’t know the difference.

Ik heb enkele jaren geleden de overstap van ’s lands grootste kabelboer naar XS4ALL gemaakt, waar ik na een verhuizing “per ongeluk” was beland. Al had ik 100 km op mijn blote knieën moeten kruipen om er weg te komen, ik had het gedaan. Wat een armoe daar, ideologisch én technisch. XS4ALL bleek een totale verademing… Maatschappelijk betrokken en activistisch: spreekt zich publiekelijk uit over belangrijke kwesties, mengt zich in de juridische strijd waar nodig, maar verleent ook in stilte en nagenoeg onzichtbaar steun projecten van algemeen nut. Inderdaad, welke Nederlandse provider sponsort het Spamhaus project? Welke Nederlandse provider biedt Linux/Debian download mirrors aan, of faciliteert het draaien van een Tor node? Maar ook wat betreft de technische kant van de dienstverlening is XS4ALL superieur aan andere aanbieders. Te denken valt aan double stack (IPv4 en IPv6) internet met vaste IP adressen én reverse DNS, DNSSEC enabled name servers, een degelijk en fatsoenlijk configureerbaar modem, shell access, etc. Voor mij is het inmiddels evident dat ik ga waar het XS4aLL-DNA gaat, en KPN hoeft er dan ook niet op te rekenen dat ik als klant blijf plakken als het deze club verder assimileert. Om met Andrew Shephard te spreken: “People don’t drink the sand because they’re thirsty; they drink the sand because they don’t know the difference.” Als je eenmaal geproefd hebt van first class internet wil je niet meer terug.

Eén gedachte over “…they drink the sand because they don’t know the difference.”

  1. Volkswagen maakt goede auto’s. Niks mis mee, maar t zijn geen racewagens.
    Porsche is ook eigendom van Volkswagen. Maar Volkswagen moet niet proberen om Porches met een VW logo te gaan verkopen.
    KPN probeert dat wel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *