Mentaliteit

XS4all had vroeger de mentaliteit “samen mooi internet maken”. In tweede instantie moest er geld verdiend worden, helemaal prima anders kun je niet bestaan.
Maar bij KPN is de prioriteit omgekeerd, net als bij alle andere pittige providers. De gevolgen zijn dat die eerst aan zichzelf denken en de klant staat op de tweede plaats. Managers worden onder druk gezet, en schuiven de gevolgen voor zich uit. Automatisch moet je dan overgaan tot fratsen richting de klanten en vermindering van dienstverlening. Zij gaan de klant een klein beetje of zwaar beduvelen. Zij gaan de techniek dichttimmeren “anders heb je maar last van al die domme klanten natuurlijk, die ons maar lastigvallen”. Zij gaan toestaan dat er steeds meer storingen optreden tot een bepaalde “acceptatiegrens”. Dat wordt allemaal nauwkeurig gemeten, en het zal ongetwijfeld opgewekt uitgelegd worden als “als u klaagt komen wij onmiddellijk” (de methode van Ziggo – die eerst allerlei apparatuur laat versloffen totdat iemand gaat klagen).

En natuurlijk zal KPN overgaan tot het verkopen van klantgegevens en andere privacy-schendingen, je kunt erop wachten. XS4all klanten zijn een aantrekkelijke doelgroep.

Het is dus vooral een mentaliteitskwestie waar eerlijkheid en fatsoen op de tweede plaats zal komen te staan. Ik haat dat, het is slecht voor een maatschappij.

XS4all was er al enkele jaren mee bezig, af en toe. Het motto “er gaat natuurlijk niets veranderen” is een van de leugens. En je ziet de manier waarop ze dat motto onderbouwen: het zit vol list en bedrog. Via de infomails meten ze de reacties, en die worden ongetwijfeld besproken en gebruikt voor het beleid.

Serieus, als er een alternatief komt, heb ik daar een flinke abonnementsprijs voor over. Ik wil wel betalen voor fatsoen en eerlijkheid. Het zou niet nodig moeten zijn, maar het moet dan maar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *