XS4ALL gaat per vandaag op in KPN

XS4ALL zoals we het 27 jaar hebben gekend bestaat per vandaag niet meer. Alle medewerkers van XS4ALL hebben vlak voor dit weekend een brief gekregen waarin staat dat op 1 maart de ‘overdracht van onderneming’ plaatsvindt. Dat betekent dat per vandaag al het XS4ALL-personeel in dienst is van KPN. In de brief wordt duidelijk dat ook klanten overgaan naar KPN. KPN wil alle klanten uiterlijk op 1 januari 2022 hebben overgezet naar KPN techniek. In de brief worden geen beloften gedaan over behoud van de bijzonder technische diensten die XS4ALL nu nog levert.

Als actiecomité XS4ALL Moet Blijven zijn we zeer teleurgesteld in het besluit van KPN en bovenal erg bedroefd dat na 27 jaar een einde is gekomen aan een van de meest bijzondere ondernemingen in Nederland. Zoals Cor Bosman, een van de oprichters van XS4ALL gisteren al twitterde:

After 27 years, today marks the last day of what has been quite the adventure. As a 22 year old, while in university, we founded XS4ALL, the first end-user ISP in The Netherlands. Thanks to everyone that joined us on this adventure. So long and thanks for all the fish.’

Cor Bosman

Over de brief
In de brief aan het personeel staat dat op basis van de wet ‘Overgang van Onderneming’ medewerkers per 1 maart formeel in dienst treden van KPN BV. Ook stelt de brief: ‘De snelheid en omvang van de klantmigratie is bepalend voor de vraag wanneer en in welke mate wijzigingen in het XS4ALL werkpakket ontstaan. […] De insteek is op 01-01-2022, of zoveel eerder als het werk is geïntegreerd en de klantmigratie volledig is voltooid, een collectieve arbeidsvoorwaarden-harmonisatie uit te voeren.’

Wat betekent het?
XS4ALL houdt per vandaag als onderneming op te bestaan. Het personeel is nu in dienst van KPN en klanten worden de komende tijd ook naar KPN gemigreerd. Zoals KPN-CEO Farwerck aangaf in een interview aan de Telegraaf: ‘We willen de techniek aan de achterkant integreren.’ Ook de eigen IT-systemen van XS4ALL verdwijnen dus. Volgens Farwerck zullen uiteindelijk geen nieuwe XS4ALL-klanten meer worden ingeschreven. Het enige wat vooralsnog blijft, is de merknaam, maar dat is dus letterlijk en figuurlijk een lege huls. Want uiteindelijk verdwijnt XS4ALL natuurlijk wél als er geen nieuwe abonnees bij komen. Bovendien betwijfelen wij of KPN dezelfde hoge kwaliteit kan leveren. Die kwaliteit hangt immers nauw samen met de mogelijkheid voor helpdeskmedewerkers om problemen zelf technisch te kunnen opsporen en deels op te lossen.

Freedom Internet
Op zondag 29 maart vindt de launch party van Freedom Internet plaats, de nieuwe provider die een vangnet voor XS4ALL-klanten en personeel hoopt te zijn. De launch party vindt plaats in Paradiso in Amsterdam, waar dan ook live op het podium de eerste internetverbinding gerealiseerd zal worden. Iedereen die nog vóór 29 maart founding member wordt van Freedom kan nog dit jaar een internetverbinding bij Freedom aanvragen. Founding member worden kan hier. Voor updates van Freedom zelf is er een speciale nieuwsbrief.


Hieronder enkele passages uit de brief: