Nieuws

Opnieuw Kamervragen over XS4ALL/KPN

Vandaag heeft de William Moorlag namens de PvdA Kamervragen gesteld over XS4ALL en KPN. Vorige week stelde ook Frank Futselaar van de SP al vragen. Alle vragen staan hieronder:

PVDA
Vragen van het lid Moorlag (PvdA) aan de staatssecretaris van Economische Zaken en Milieu over het verdwijnen van XS4ALL
1) Kent u de berichten “Brandbrief aan KPN”? en “Open brief aan aanstaand KPN CEO Dominique Leroy”?
2) Kunt u zich voorstellen dat klanten van XS4ALL die het bedrijf roemen vanwege de “hoge technische kwaliteit die zij levert, de passie en expertise van de helpdesk en om haar rol in het maatschappelijk debat als verdediger van de digitale rechten en vrijheden van haar klanten” zich zorgen maken dat dit soort dienstverlening in de toekomst niet meer vanzelfsprekend is? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?
3) Wat kunnen klanten van XS4ALL doen om er voor te zorgen dat de bovengenoemde dienstverlening bij KPN wel gewaarborgd blijft?
4) Wat kunt u doen om er voor te zorgen dat de bovengenoemde dienstverlening bij KPN wel gewaarborgd blijft?
5) Deelt u de mening dat als klanten van internetprovider willen wisselen dat hun internetprovider, naar analogie van het wisselen van een bankrekening en incasso’s, voor tenminste een half jaar de mail naar een nieuw mailadres doorgestuurd moeten krijgen? Zo, waarom? Zo nee, waarom niet?
6) Wat kunt u doen om er voor te zorgen dat klanten gemakkelijker naar een andere internetprovider kunnen overstappen, bijvoorbeeld dat zijn hun mailadres naar een andere provider kunnen meenemen of gedurende langere tijd hun e-mail doorgestuurd krijgen?

SP
Vragen van het lid Futselaar (SP) aan de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat over de integratie van XS4ALL door KPN en de gevolgen voor de keuzevrijheid (ingezonden 20 september 2019).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht dat KPN de organisatie XS4ALL volledig laat verdwijnen, ondanks een negatief advies van de ondernemingsraad (OR) en mogelijk negatieve bedrijfseconomische gevolgen?
Vraag 2
Kunt u aangeven welke gevolgen het verdwijnen van het merk XS4ALL heeft voor de keuzevrijheid en of er internetaanbieders zijn die dezelfde kwaliteit dienstverlening aanbieden? Bent u bereid de Autoriteit Consument & Markt (ACM) te vragen hiernaar een marktanalyse uit te voeren?
Vraag 3
Deelt u de mening dat het negatieve advies van de OR slechts een formaliteit is en geen invloed zal hebben op de beslissing van de besturen van XS4ALL en KPN? Zo nee, kunt u voorbeelden noemen waarin een negatief advies van werknemers heeft geleid tot een ander besluit in de bestuurskamers?
Vraag 4
Hoe vaak heeft een OR met succes beroep aangetekend bij de rechter en hiermee een strategische beslissing van deze aard tegengehouden?
Vraag 5
Welke mogelijkheden hebben huidige abonnees van XS4ALL om hetzelfde niveau van dienstverlening en privacybescherming te krijgen? Bestaan er wettelijke belemmeringen, bijvoorbeeld op het gebied van niet-concurrentiële bedingen, voor werknemers en abonnees van XS4ALL om een nieuwe provider op te richten die hetzelfde niveau biedt?

XS4ALL geeft strijd nog niet op: Plan B komt dichterbij

Zoals verwacht heeft KPN het advies van de Ondernemingsraad (OR) van XS4ALL naast zich neergelegd. Dit betekent dat een gang van de OR naar de Ondernemingskamer aannemelijker wordt. Zo kan langs juridische weg de opheffing van XS4ALL nog tegen worden gehouden.

Voor het actiecomité betekent dit dat we uiteraard willen afwachten waar die zaak toe leidt. Tegelijkertijd betekent de definitieve ‘nee’ van KPN ook dat we echt vol inzetten op Plan B. Op het moment dat KPN eventueel door mág gaan met de plannen om XS4ALL op te doeken -daar is nu dus nog geen sprake van, er wordt nog niemand overgezet naar KPN- lanceren wij onze nieuwe provider.

Voor klanten geldt dus: blijf aub nog even zitten. De medewerkers zitten er nog. De techniek is er nog. De producten en diensten zijn er nog. XS4ALL is -op de door KPN geplaatste directeur na- gewoon nog zo geel als een kanarie.

Maar beste KPN, weet ook dat een kanarie weg kan vliegen. We zetten het kooitje met alle liefde open straks, zodat iedereen de vrijheid tegemoet kan…

Wordt vervolgd dus! Zet ‘m op OR!

KPN negeert advies OR XS4ALL, koerst af op een confrontatie

Amsterdam, 19 september 2019 – Vandaag heeft de directeur van XS4ALL,
ondanks grote weerstand van klanten en medewerkers, laten weten doorgang te willen geven aan het opheffen en integreren van XS4ALL. De directeur wijkt hiermee af van het advies van de Ondernemingsraad (OR), en is daarmee verplicht om een maand te wachten met de uitvoering van zijn besluit. In deze periode kan de OR beslissen of het in beroep gaat tegen het besluit.

De OR heeft op 31 augustus een ruim 60 pagina’s tellend advies verstuurd.
Hierin zijn alle punten uit de adviesaanvraag afgewezen. Volgens de OR en de door de OR ingeschakelde onafhankelijke financiële experts is er een reële mogelijkheid dat de businesscase tot integratie van XS4ALL in KPN negatief uit zal vallen. Ook medewerkers en klanten hebben zich prominent
uitgesproken tegen de mogelijke integratie.

“De argumentatie van het besluit is vanochtend ontvangen. Ons gegeven advies is duidelijk, dit lijkt een onverantwoord besluit en kan voor de gehele
KPN-groep slecht uitpakken. We zullen de argumenten van de bestuurder tot ons nemen en bepalen wat onze vervolgstappen zullen zijn. Op dit moment sluiten we niets uit.” aldus Daan Willems van de OR.

“Klanten en medewerkers willen dit niet”
“KPN heeft beloofd dat er niets verandert voor de klanten van XS4ALL. Deze belofte gaan ze niet nakomen. Onze klanten hebben zich duidelijk
uitgesproken met de petitie ‘XS4ALL moet blijven’ die eerder dit jaar is
gestart. Binnen een paar weken hebben ruim 53.000 mensen de petitie
ondertekend. Voor medewerkers van XS4ALL geeft deze integratie een
schijnwerkelijkheid op het behouden van hun baan, bovendien hebben veel
medewerkers aangegeven überhaupt geen behoefte te voelen om voor te werken”

Het actiecomité heeft zoals dinsdag jl duidelijk aangeven dat zij een oplossing zoekt voor deze loopgravenoorlog. Met deze reactie van de door KPN aangestelde directie zoekt KPN duidelijk de confrontatie. Dit brengt een oplossing niet dichterbij en getuigt van disrespect voor klanten en personeel.

Open brief aan aanstaand KPN CEO Dominique Leroy

17 september 2019
Aan mevrouw Dominique Leroy
Aanstaand CEO KPN

Geachte mevrouw Leroy,

Van harte gefeliciteerd met uw benoeming tot CEO van KPN. Op basis van uw ervaring bij het voormalige overheidsbedrijf Proximus vertrouwen wij erop dat u ook van KPN weer een bedrijf kunt maken waarop medewerkers en klanten trots zijn. Als tweetalige ingenieursdochter bent u gewend om snel te schakelen tussen talen en culturen en begrijpt u dat financiën, marketing en techniek elk om eigen expertise vragen. Vanuit die kennis en ervaring vragen wij u om aan te dringen bij KPN om zo spoedig mogelijk haar verantwoordelijkheid te nemen voor de toekomst van XS4ALL.

Wij zijn klanten en (oud)-medewerkers van XS4ALL, sinds januari 2019 verenigd in het actiecomité XS4ALL moet blijven.[1] De internetprovider XS4ALL heeft een haast legendarische status in Nederland, als één van de eerste aanbieders van internettoegang aan particulieren. Maar de reputatie van XS4ALL is niet alleen gebaseerd op het verleden. XS4ALL is geliefd en wordt geroemd om de hoge technische kwaliteit die zij levert, de passie en expertise van de helpdesk en om haar rol in het maatschappelijk debat als verdediger van de digitale rechten en vrijheden van haar klanten. XS4ALL is tegendraads, maar altijd op basis van gedegen argumenten en een solide bedrijfsvoering.

Wij zien dergelijke gedegen argumenten niet terugkomen in het opheffingsbesluit van KPN. Wij begrijpen dat er een punt aan de horizon is gezet door uw voorganger, met de one brand strategy, maar we begrijpen niet waarom opheffing van XS4ALL de enige mogelijkheid zou zijn om dit doel te bereiken. KPN zou juist profijt kunnen hebben van een volwassen dochter op afstand om innovatieve nieuwe diensten te ontwikkelen, zeker nu zij haar eigen research afdelingen heeft geoutsourced. Ook kan XS4ALL dan de kabelmarkt op, wat potentieel tienduizenden nieuwe klanten op kan leveren. Verkoop zou ook een reële mogelijkheid zijn die de one brand strategy in tact houdt. .Het lijkt er echter op alsof het opheffingsbesluit alleen vanuit boekhoudkundige overwegingen is opgesteld, zonder gedegen inventarisatie van de wensen van de markt en van de complexiteit van de hoogwaardige techniek waarop de XS4ALL diensten zijn gebaseerd.

Sinds KPN heeft aangekondigd dat zij XS4ALL wil opheffen, verkeren KPN en XS4ALL in een publieke loopgravenoorlog. De uitgebreide media-aandacht is vrijwel uitsluitend negatief over KPN. Vergelijk het met de aandacht die de VRT zou krijgen als zij StuBru zou willen opheffen om kosten te besparen. Daar komt bij dat de ondernemingsraad van XS4ALL meer rechten heeft dan gebruikelijk in Nederland, en die rechten kan inzetten voor twee verschillende juridische en langdurige procedures bij de Ondernemingskamer. Bovendien trekt deze continue onzekerheid een zware wissel op het personeel van XS4ALL. Personeel dat je in deze schaarse arbeidsmarkt juist zou moeten eren en waarderen.

Ook vanuit het bedrijfsbelang van KPN verdient XS4ALL een beter lot. XS4ALL is een winstgevend bedrijf, met een winst van 34 miljoen euro in 2018 en een stabiele winstgevendheid van bijna 20 procent. XS4ALL bedient circa 240.000 klanten met onder andere internettoegang, hosting en colocatie. Veel marketeers hebben gewaarschuwd dat het opheffen van dit liefdesmerk onbegrijpelijk is. Hun feitelijk gelijk wordt bewezen door een toenemende wegloop (churn) van XS4ALL klanten. Deze klanten zijn gewend aan een hoog serviceniveau en uitgebreide technische faciliteiten. Inmiddels is duidelijk dat KPN een groot deel van die diensten niet wil of kan aanbieden, ondanks de publieke belofte van uw voorganger dat er niets zou veranderen voor de huidige klanten van XS4ALL.[2] Daar komt nog bij dat tienduizenden XS4ALL-klanten hebben aangegeven dat zij willen opzeggen. Ze blijven nog even, maar zullen niet aarzelen om over te stappen naar de nieuwe provider waar het actiecomité aan werkt.

Wij geloven dat u een grandioze entree kunt maken bij KPN en bij het Nederlandse publiek in het algemeen door XS4ALL te redden. We zouden heel graag met u in gesprek gaan om de kansen en mogelijkheden te bespreken.

Hoogachtend,
Namens het actiecomité XS4ALL Moet Blijven

Sjoera Nas, Kirsten Verdel, Marleen Stikker en Doke Pelleboer

[1] https://www.xs4allmoetblijven.nl. Zie ook de petitie voor behoud van XS4ALL die inmiddels door bijna 54.000 mensen is ondertekend: https://petities.nl/petitions/xs4all-moet-blijven?locale=nl
[2] Zie bijvoorbeeld Algemeen Dagblad, KPN draait XS4All-besluit niet terug en lijdt onder mobiele prijzenslag, 30 januari 2019, URL: https://www.ad.nl/economie/kpn-draait-xs4all-besluit-niet-terug-en-lijdt-onder-mobiele-prijzenslag~ab52bb20/

ONDERNEMINGSRAAD XS4ALL: “LAAT XS4ALL VOORTBESTAAN”

Vanmorgen verstuurde de OR van XS4ALL onderstaand persbericht, dat is opgepikt door onder andere de NOS, AD, Telegraaf, Teletekst, Emerce en Tweakers. Er dreigen inmiddels twéé rechtszaken tegen KPN.

AMSTERDAM, 3 SEPTEMBER 2019 – De Ondernemingsraad (OR) van XS4ALL heeft op 31 augustus gereageerd op de adviesaanvraag van de bestuurder van XS4ALL. Hierin wordt door de bestuurder voorgesteld om het bedrijf en het merk XS4ALL op te heffen en per direct volledig te integreren in KPN. Concreet adviseert de OR om de voorgestelde plannen niet uit te voeren en het voorgenomen besluit tot integratie in KPN van tafel te halen.

Volgens de OR is er een reële mogelijkheid dat de businesscase tot integratie van XS4ALL in KPN in zijn geheel negatief uitvalt. Dit is één van de bezwaren in het ruim 60 pagina’s tellende advies. De OR wil de businesscase van KPN graag onafhankelijk laten onderzoeken, maar volgens Daan Willems (OR XS4ALL) werkt KPN dit tegen: “We hebben slechts ruimte gekregen voor een verkennend onderzoek op de businesscase. Dit is uitgevoerd door het bedrijf Finext. In het verkennende onderzoek zijn
direct ernstige gebreken gevonden in de businesscase. Helaas krijgen wij van KPN niet de ruimte om het onderzoek voort te zetten.”

KPN heeft volgens de OR niet alleen een onafhankelijk financieel onderzoek geweigerd, maar ook een onderzoek naar de strategische richting. “Dit belemmert de OR om inhoudelijk te adviseren. Wij vinden dit zeer teleurstellend, maar tekenend voor de situatie waarin wij ons bevinden.” Aldus Daan Willems.

De OR ontving begin juni een adviesaanvraag waarin werd gevraagd ‘hoe’ XS4ALL te integreren in KPN. Er is geen advies gevraagd ‘of’ XS4ALL moet worden geïntegreerd: “KPN houdt zich hiermee niet aan de afspraken volgens welke de OR ook om advies moet worden gevraagd over de vraag ‘of’ XS4ALL moet worden geïntegreerd. Deze afspraken zijn in maart gezamenlijk afgestemd.”

Een goede reden om XS4ALL op te heffen is er volgens de OR ook niet: “XS4ALL is kerngezond, maakt veel winst en heeft nog enorm veel potentie. Privacy en internetveiligheid zijn steeds vaker onderwerp van gesprek. Wij zien hier een belangrijke rol voor XS4ALL in weggelegd.”

Het onafhankelijke onderzoeks- en adviesbureau Stratix heeft eind mei een alternatieve businesscase aangeleverd waarin XS4ALL wél blijft bestaan, genaamd ‘XS4ALL in zijn kracht’: “De businesscase van Stratix voegt extra waarde toe aan het al sterke merk en winst makende bedrijf door middel van lage investeringen met weinig risico.” De OR betwijfelt of deze businesscase voldoende is afgewogen tegen het integratieplan van KPN, aangezien de adviesaanvraag slechts enkele werkdagen na ‘XS4ALL in zijn kracht’ is ontvangen.

Onzekerheden medewerkers en klanten
De OR besteedt in het advies ook aandacht aan de onzekerheden voor medewerkers: “De plannen van KPN zijn onvolledig, gehaast en rommelig. We hebben enkel een indicatie voor de eerste zes maanden, daarna is het onduidelijk wat er met de medewerkers gaat gebeuren.”

De klanten van XS4ALL hebben zich zeer prominent uitgesproken, een petitie tegen de opheffing is meer dan 53.000 maal ondertekend: “Onze klanten zijn in ieder geval duidelijk. Daar komt bij dat velen aangeven niet naar KPN te willen overstappen. Wij vrezen dat veel klanten van XS4ALL zullen overstappen naar een andere provider als het bedrijf KPN wordt. Dat zou desastreus zijn voor KPN.”

In het verleden is met KPN afgesproken dat de klant leidraad moet zijn voor de strategie van XS4ALL: “Het opheffen van XS4ALL verhoudt zich duidelijk niet met deze afspraak.” KPN heeft het afgelopen half jaar herhaaldelijk aangegeven dat er voor de klant niets zal veranderen: “Nothing means nothing”, aldus Maximo Ibarra, de bestuursvoorzitter van KPN. De OR van XS4ALL denkt daar anders over: “Deze belofte gaan ze niet waarmaken, in het huidige plan zijn er wel degelijk onderdelen die niet worden meegenomen. Wij willen eerlijk zijn tegen onze klanten. Onze verwachting is dat er weinig overblijft van de kern van XS4ALL.” De kleinschaligheid van het bedrijf is volgens de OR niet te integreren, waardoor bijvoorbeeld storingen aanzienlijk langer kunnen duren: “Als een helpdeskcollega een fout ontdekt op ons mailplatform, loopt deze collega gewoon naar de beheerders toe. Dit is alleen mogelijk bij een klein bedrijf als XS4ALL, de interne lijnen zijn zeer kort, iedereen kent elkaar.”

Besluit
De bestuurder van XS4ALL zal het advies van de OR mee moeten wegen in het uiteindelijke besluit: “Wij zouden het onverantwoord vinden als de bestuurder zijn voorgenomen besluit alsnog gaat uitvoeren, dat is voor niemand goed, niet voor XS4ALL, KPN of voor onze klanten.” Indien de bestuurder afwijkt van het advies van de ondernemingsraad, dient de bestuurder te onderbouwen waarom dat geschiedt. De OR kan binnen een maand na mededeling van het besluit in beroep gaan bij de Ondernemingskamer.

De OR voelde zich vorige maand nog genoodzaakt om het enquêterecht te
gebruiken: “Wij hebben een enquêtebrief verstuurd vanwege het beleid van KPN richting XS4ALL in de afgelopen jaren, waarvan deze adviesaanvraag het dieptepunt is. Technisch gezien lopen ze parallel en staan ze los van
elkaar, maar ze hebben natuurlijk wel raakvlakken. De ondernemingsraad
verwacht op korte termijn een reactie vanuit de bestuurder te ontvangen.”

FAQ crowdfundactie

De crowdfundactie is begonnen op 4 november 2019. 21 uur later is het streefbedrag al bereikt, maar we hopen nog meer op te halen om zo sneller te kunnen opschalen. Veelgestelde vragen over de actie zullen hieronder worden behandeld. Heb je een vraag? Mail dan naar info@wijstappenover.nl

Wanneer eindigt de crowdfundactie?
De actie eindigt op 15 januari 2020, of als het maximale bedrag is bereikt.

Hoe kan ik meedoen aan de actie?
Dit kan op https://crowdaboutnow.nl/campagnes/planb.

Wat is de minimale en maximale inleg?
De minimale inleg is 250 euro. De maximale inleg is 80.000 euro. Wil je meer dan 80.000 euro investeren, mail dan naar info@wijstappenover.nl

Is mijn inleg een donatie of krijg ik er iets voor terug?
Het is een lening. Je krijgt er 3% rente voor terug. De lening loopt vijf jaar.

Ik heb geen 250 euro, hoe kan ik toch meedoen?
Op 11 november lanceren we ook de nieuwe provider zelf. We maken de naam dan bekend en je kunt direct al klant/lid worden, voor 50 euro. Daarvoor krijg je dan ook iets handigs wat een hardnekkig probleem voor veel internetters oplost. Wat dat is, hoor je op 11 november zelf. Enkele maanden later kunnen we dan ook internet leveren.

Waar is het opgehaalde geld voor bedoeld?
We hebben al ontzettend veel geregeld, maar we hebben natuurlijk wel geld nodig voor personeel, kantoorruimte en techniek. Voor de logistiek van het aanbieden van internetverbindingen ís de financiering al geregeld!

Hoeveel geld willen jullie ophalen?
Minimaal 1,25 miljoen euro, zodat we voldoende personeel kunnen inhuren en apparatuur in kunnen kopen en van start kunnen. We zetten in op maximaal 2,5 miljoen euro, zodat we sneller kunnen uitrollen en opschalen.

Wat gebeurt er als jullie het minimumbedrag van 1,25 miljoen euro niet halen?
Deze vraag is verouderd, het minimumbedrag is gehaald!

Kan ik mijn geld kwijtraken?
Ja, een investering in/lening aan een nieuw bedrijf is per definitie risicovol. We zijn maanden bezig geweest met het opzetten van de businesscase en het doorrekenen van alle cijfers, maar uiteindelijk is ons slagen natuurlijk van jou en anderen afhankelijk die lid willen worden van de nieuwe provider. Je kunt dus de kans van slagen van deze provider verhogen door zoveel mogelijk mensen naast jezelf zich in te laten schrijven als Founding Member voor €50. Dit kan vanaf 11 november.

Wat gebeurt er als XS toch blijft als onderdeel van KPN? 
Als KPN de zelfstandigheid van XS4ALL blijvend garandeert op gebied van mensen, techniek, service, beleid en ideologische waarden, zullen wij ons plan niet doorzetten en de lening vervroegd aflossen met tot dan toe opgebouwde rente. Er bestaat dan wel een kans dat door reeds gemaakte investeringen en kosten er niet volledig afgelost kan worden. Als er geen garanties komen, gaan we gewoon door.

Wat gebeurt er als XS4ALL toch blijft, maar dan zelfstandig?
In dat geval zullen we hoogstwaarschijnlijk het plan niet doorzetten en een voorstel doen om de uitstaande leningen vervroegd af te lossen met de tot dan opgebouwde rente. Er bestaat dan wel een kans dat door reeds gemaakte investeringen en kosten er niet volledig afgelost kan worden. Ook in dit scenario geldt dat er garanties moeten zijn over blijvende zelfstandigheid van XS4ALL.

Kan ik anoniem investeren?
Ja, je kunt in het investeringsproces zelf aangeven of je wilt dat je naam publiekelijk zichtbaar is, of dat je anoniem blijft.

Welke garanties kan ik krijgen?
Er worden geen zekerheden gesteld.

Als ik meedoe, krijg ik dan ook aandelen?
Nee, het is een lening. Omdat we nog een start-up organisatie zijn is het nog lastig (certificaten op) aandelen uit te geven en daar ook een zinvolle waardering aan te geven. Het kan zijn dat we in de toekomst dit als nog doen en je eventueel de mogelijkheid bieden om je lening om te zetten in certificaten.

Is het 50 euro lidmaatschapsbedrag voor founding members een eenmalig bedrag?
De 50 euro is per jaar. Indien je dit lidmaatschap omzet naar een internet abonnement (wat enige tijd na de crowdfundactie zal kunnen), wordt de 50 euro pro rata gekort op het internet abonnement voor de resterende looptijd.

Kan ik ook investeren met mijn bedrijf, in plaats van als particulier?
Ja, dat kan. Dat wijst zich vanzelf tijdens het investeringsproces op de site.

Hart onder de riem (en op de muur en op de grond) voor XS4ALL-medewerkers

Vanmorgen vroeg trotseerden een aantal XS4ALL-supporters regen en wind om medewerkers in het kantoor van XS4ALL een hart onder de riem te steken. Of beter gezegd: om die harten daar op creatieve wijze achter te laten. Met vergunning daarvoor, en in de vorm van stoepkrijtverf die met water zo weer weg is (want waar gehackt wordt vallen weliswaar spaanders, maar om er een troep van te maken is natuurlijk ook niet de bedoeling).

Gelukkig hebben we de foto’s nog wel: en weet dus dat de support er nog steeds is. En er gebeurt natuurlijk ook nog steeds van alles achter de schermen…

ONDERNEMINGSRAAD XS4ALL VERWIJT KPN WANBELEID

Hieronder het persbericht van de OR dat wij binnen kregen en graag volledig doorplaatsen:

AMSTERDAM, 1 AUGUSTUS 2019 – De Ondernemingsraad (OR) van XS4ALL verwijt moederbedrijf KPN wanbeleid en waardevernietiging. Dit staat in een brief die de directie van XS4ALL en KPN vandaag hebben ontvangen in het kader van het enquêterecht van de OR. KPN heeft plannen om XS4ALL op te heffen, maar de OR sommeert KPN nu om maatregelen te nemen om het voortbestaan van XS4ALL te garanderen. KPN heeft 30 dagen gekregen om te reageren. De OR heeft hierna de mogelijkheid om naar de Ondernemingskamer te stappen.

De OR heeft het enquêterecht sinds 2002. Het is hoogst ongebruikelijk dat een OR dit recht heeft. Dit is normaal gesproken alleen voorbehouden aan grootaandeelhouders en vakbonden. Een enquêteprocedure kan grote gevolgen hebben, zoals het aanstellen van een onafhankelijke rapporteur die een diepgaand onderzoek verricht naar wanbeleid. Daarnaast kunnen er maatregelen genomen worden, waaronder zelfs het schorsen van de directie of het afnemen van zeggenschap over de aandelen van XS4ALL.

Daan Willems van de OR: “We hebben vele concrete voorbeelden van slechte aansturing in de afgelopen jaren. Ondanks dat is XS4ALL een kerngezond bedrijf met veel potentie gebleven. Tot onze teleurstelling wordt hiervan geen gebruik gemaakt. Bovendien zijn bepaalde argumenten om XS4ALL op te heffen juist een gevolg van deze aansturing. Gezien de ontstane situatie zien we ons nu genoodzaakt om voor dit zware middel te kiezen.”

Begin januari maakte KPN bekend te willen stoppen met XS4ALL. Dat leidde tot veel protesten bij sympathisanten en XS4ALL-abonnees. In maart heeft de OR adviesrecht bedongen over het voorgenomen besluit om XS4ALL op te heffen. De enquêteprocedure staat los van het adviestraject, de OR moet nog adviseren over het voorgenomen besluit.

KPN verliest 24.000 internetklanten na schrappen Telfort

Vandaag in het nieuws: door het schrappen van het merk Telfort is KPN de afgelopen maanden maar liefst 24.000 internetklanten kwijtgeraakt, die dus ergens anders heen zijn gegaan dan naar KPN. En over Telfort is niet eens commotie geweest, laat staan wat er dus gebeurt op het moment dat XS4ALL daadwerkelijk zou worden opgeheven.

Op dit moment is daar overigens nog geen sprake van: de OR van XS4ALL moet nog advies uitbrengen over de door KPN gewenste beëindiging van XS4ALL. En in de tussentijd is XS4ALL net weer uitgeroepen tot beste alles-in-1-provider bij de Consumentenbond.

Blijf dus gewoon lekker zitten bij XS4ALL!! En mocht KPN toch de opheffing doorzetten, dan komen wij met ons Plan B. Dat staat al klaar.

Wat betekent vertrek KPN-topman voor XS4ALL?

Beste XS4ALL-sympathisant,

Ongetwijfeld hebben jullie vandaag het nieuws gehoord dat CEO Maximo Ibarra vertrekt bij KPN. Per eind september gaat hij terug naar Italië. In de praktijk betekent het aangekondigd vertrek van een CEO doorgaans dat hij of zij per direct geen verstrekkende besluiten meer neemt. 

Omdat het nog niet duidelijk is wie de nieuwe opvolger wordt en welke koers hij of zij zal willen varen, hebben we als actiecomité besloten om ons plan B even on hold te zetten. Qua release dan, want qua uitvoering achter de schermen zijn we nog steeds volop bezig. Nu met details, niet meer met de hoofdlijnen.

In de tussentijd blijft ons advies hetzelfde: blijf gewoon klant bij XS4ALL. Er zal voor klanten voorlopig niets veranderen (de eventuele ‘migratie naar KPN’ is alleen in voorbereiding, maar nog niet in uitvoering), dus je kunt gewoon blijven zitten, je contract verlengen of door laten lopen: geen probleem.

We krijgen veel reacties van XS4ALL-klanten en van sympathisanten die bij andere providers zitten die aangeven dat ze liefst sowieso voor een ‘plan B’ gaan, omdat ze geen vertrouwen hebben in KPN en vinden dat XS4ALL onder KPN al niet meer is wat het zou moeten zijn. Met dat laatste zijn we het eens, maar voor zowel personeel als klanten is het beste scenario nog steeds ‘XS4ALL blijft’, hetzij onder KPN-vlag (maar dan wel met meer ruimte dan nu), hetzij zelfstandig. Dat laatste zou natuurlijk het mooiste zijn.

Zolang er nog een serieuze kans is dat XS4ALL kan blijven, zetten we daar natuurlijk op in. Dat is en blijft plan A.

Maar: de zandloper loopt natuurlijk wel langzaam leeg. Door het vertrek van Ibarra is er weer even wat zand bijgekomen, maar of iemand die zandloper definitief op zijn zij legt, daarvoor is het nu te vroeg om over te kunnen oordelen.

Dus: weet dat we niet alleen hopen op Plan A, we zijn er ook op alle mogelijke manieren mee bezig. En intussen gaan we vol door met Plan B. KPN zal ongetwijfeld snel een opvolger voor Ibarra kiezen en dan weten we snel meer. Als dat niks positiefs oplevert, dan gaan we alsnog snel live met plan B.

Heb vertrouwen, er gebeurt meer dan we kunnen vertellen!

Namens het actiecomité,

Kirsten


Doneren kan via https://xs4allmoetblijven.nl/doneer. Een overzicht van alle donateurs is te vinden op https://xs4allmoetblijven.nl/kom-in-actie/#doeeendonatie.