Nieuws

Steun van de achterban

De afgelopen tijd hebben meer dan 5.000 mensen in commentaren op de petitie of hier op de site aan ons laten weten waarom ze XS4ALL Moet Blijven steunen (het aantal e-mails is helemaal krankzinnig, dat staat hier nog los van). Hieronder een kleine greep van enkele honderden reacties die kwamen nog vóórdat we aangaven aan een plan B te gaan werken.

Een aantal iets uitgebreidere testimonials is te vinden op www.xs4allmoetblijven.nl/testimonials, daar kun je ook zelf een boodschap achterlaten. Het enige standaard antwoord dat KPN weet te formuleren op alle zorgen en boodschappen komt neer op: ‘we behouden het beste, en dat krijgt u straks bij KPN.’ Niemand die dat gelooft, behalve wellicht KPN zelf, dat het al 20 jaar niet waar kan maken om dat beste van XS4ALL over te nemen.

– Privacy en veiligheid zijn essentiële waarden voor Internetgebruik.
– Ik ben achttien jaar klant bij XS4ALL, met een weergaloze serviceverlening en kennis die bij geen enkel andere provider aanwezig is danwel getoond wordt.
– Al twintig jaar lang stuur ik iedereen door naar XS4ALL. De mensen daar weten wat echte goede service inhoud, zijn gepassioneerd, en hebben zeer veel technische kennis.
– Ik ben al vijfentwintig jaar lid van de XS4ALL community. Dit bedrijf staat ergens voor!
– Abonnee sinds Hack-Tic tijden. Zonder XS4ALL’s diensten zoals shelltoegang en usenet toegang heeft het geen zin dat te blijven :-(
– Ik ben abonnee bij XS4ALL – juist om hun onafhankelijkheid en goede service.
– Al tien jaar bewust klant bij XS4ALL. Juist omdat ik geen zin heb in een brakke, dichtgetimmerde modem waar ik niets in kan stellen. En omdat deze provider privacy ten minste serieus neemt.
– Al twintig jaar tevreden klant van XS4ALL. Grote kennis en kunde op de klantenservice. Ze hadden beter KPN kunnen onderbrengen bij XS4ALL.
– Al 25 jaar een zeer tevreden klant van XS4ALL. De enige provider die internet aanbiedt zoals het hoort, actief instaat voor veiligheid en privacy en daarvoor desnoods naar de rechter stapt. Als enige met een kundige helpdesk. XS4ALL mag niet verdwijnen.
– Al bijna 25 jaar klant van de beste Nederlandse provider met een eigen mening en gezicht. Dat moet zo blijven!
– Al heel lang tevreden klant van XS4ALL, juist vanwege het karakter en de cultuur. XS4ALL staat voor meer dan internet toegang. XS4ALL staat voor vrijheid. Vond het al heel jammer dat XS4ALL opgenomen werd als dochter van KPN.
– Kan XS4ALL niet beter KPN overnemen? Dan kunnen nog meer klanten van de kracht van een goede provider genieten.
– Al jaren klant bij XS4ALL, de eerste ISP van Nederland. Een partij waarbij ik me veilig voel op internet. Waar zaken als privacy en burgerrechten gedragen worden. Waar diensten als een shell account standaard in het pakket zitten
– Al jaren trouwe klant, na veel frustraties elders. De waarde van de subcultuur van XS4ALL wordt niet begrepen door KPN.
– Al jaren zeer tevreden glasvezelklant bij XS4ALL. Het verschil in dienstverlening en klantervaring met KPN ervaar ik als enorm. Deze tech-pionier moet blijven bestaan!
– Ik ben klant van het eerste uur en zeer tevreden. De woordvoerder van KPN zegt dat XS4ALL klanten er ook op vooruitgaan, ze krijgen namelijk een kpn winkel! Ik heb nog nooit een XS4ALL-er meegemaakt die op een kpn-winkel zit te wachten.
– Al meer dan twintig jaar tevreden klant. Als ICT’er bekend met vrijwel alle providers in NL. XS4ALL staat ruim bovenaan vanwege kwaliteit, betrouwbaarheid en ondersteuning.
– Al vele jaren klant, de hoge kwaliteit en cultuur van XS4ALL zijn van groot belang om steeds klant te blijven.
– Alleen de naam interesseert me niet. Het gaat om het pakket ( privacy en mensgerichte service) – dat lijkt met alleen pleiten voor naamsbehoud in het blauw te komen.
– Ik heb zelfs bijval gekregen van XS4ALL in juridische en politieke kwesties.
– Ik heb nog een T-shirt met de tekst \proud to be XS4ALL\
– Als ambassadeur van Seniorweb 170.00 leden adviseer ik altijd XS4ALL als de beste provider. Als techneut bij de SBWSV heb ik diverse malen te maken gehad met de helpdesk. Geweldig. Daar heb ik grote bewondering voor. Betaal daar ook wel meer voor.
– Als ik graag klant van KPN had willen worden, was ik niet bij XS4ALL gebleven. Het KPN management vergeet blijkbaar dat dit niet slechts een merknaam is, maar een gedachtengoed.
– Als ZZP webdesigner heeft XS4ALL een toegevoegde waarde die ik zeker niet bij KPN ga vinden/krijgen. Bij het verdwijnen van XS4ALL zal ik zeker niet overgaan naar KPN.
– Alsof de VPRO door AVROTROS ingelijfd wordt en opgeheven. Zonde!
Behoud nu eens wat goed werkt!
– Ben al sinds 1994 klant van XS4ALL en voor mij zijn internettoegang en XS4ALL onlosmakelijk met elkaar verbonden. Om het nog maar niet te hebben over de kwaliteit en servicegerichtheid! #xs4ever
– Ben al sinds 2001 klant van XS4ALL en heb daarvoor bewust gekozen vanwege de filosofie achter XS4ALL .
– Ik heb zeer bewust gekozen voor XS4ALL. Wat is dit nu weer voor verkwanseling?
– Ik ben bijna 25 jaar klant en heb nog nooit serieuze problemen gehad. Als KPN de domeinnaam wijzigt of de kwaliteit vermindert, stap ik over naar een andere aanbieder (en waarschijnlijk velen met mij).
– De verwatering van XS4ALL leidt tot de teloorgang van de laatste ‘vrije’ ISP in Nederland.
– De meest stabiele betrouwbare internetdienst die ik sinds het ontstaan van internet ooit ben tegen gekomen. Misschien wel de enige. Bovendien hebben ze een sterk verhaal.
– De merknaam XS4ALL is immaterieel cultureel erfgoed.
– Al 25 jaar mijn e-mail adres.
– Gebruik XS4ALL met grote tevredenheid. Helpdesk is onovertroffen. Zou wijs zijn zo’n mooi opgebouwde naam te handhaven.
– Ik wil niet naar KPN. Gewoon niet.
– Gebruiker van het eerste uur. Geweldige helpdesk. Veilig , klantvriendelijk, service, uitleg, zo belangrijk . Werd echt misselijk van het bericht. Waarom moet alles van waarde op den duur kapot?
– Na rampzalige ervaringen met vaste telefonie en e-mail bij KPN overgegaan naar XS4ALL (begin 2015). Bij XS4ALL doet alles het gewoon altijd.
– Hallo KPN , ik ben van plan op te zeggen wanneer XS4ALL overgaat in KPN. Dan weten jullie dat vast!
– Heeft KPN nog strategisch merkadvies nodig? Ik kom graag even praten. Klant sinds 2002.
– Heel bewust heb ik 15 jaar geleden voor XS4ALL gekozen vanwege hun filosofie achter internet en de hoge kwaliteit.
– Heel bewust voor XS4ALL gekozen vanwege de technische kennis en uitmuntende klantbejegening en niet voor KPN. Moet er (nog) niet aan denken om bij KPN als nummer te worden behandeld.
– Heel leuk dat beloofd wordt dat de service gelijk blijft maar hoe zit het met de inzet van XS4ALL mbt internetprivacy en netneutraliteit? Geen onbelangrijk punt voor mij aangezien ik daarom voor XS4ALL heb gekozen.
Het gaat natuurlijk om meer dan een naam: diensten als een vast IP-adres, reverse DNS, IPv6, een eigen router kunnen draaien, en een helpdesk die ook met technisch onderlegde klanten om kan gaan zijn nog veel belangrijker.
– Het gaat niet alleen om het winnen van nieuwe klanten – als XS4ALL verdwijnt is KPN mij definitief kwijt als klant.
– Het gaat niet zozeer om de merknaam alswel om de VEEL betere helpdesk. (Ik heb ervaringen met beide). Daarvoor betaal je een tientje meer bij XS4ALL dan bij de goedkope aanbieders
– Het is simpel. XS4ALL moet blijven.
– Het huidige XS4ALL is een voorbeeld hoe elke ISP hoort te werken. Helaas is er maar één XS4ALL; behouden dus!
– Ik steun de filosofie van XS4ALL, de waarden. KPN heeft daar niets mee.
– Huidige klant en tevens ex-werknemer. Het sterktste internet merk na 25 jaar de nek omdraaien getuigd van zeer weinig affiniteit met juist datgeen KPN zou moeten uitdragen.
– Ik ben \lid\” (want zo voelt het nog steeds) van XS4ALL sinds 1996. Zelfs toen ik een paar jaar bij KPN werkte gewoon XS4ALL klant gebleven. Altijd bewondering gehad voor het Gallische dorpje XS4ALL dat dapper de KPN-cultuur buiten de deur wist te houden.”
– Ik ben al heel lang klant bij XS4ALL (20+ jaren) en altijd bereid geweest om een premium prijs te betalen voor premium kwaliteit internet. KPN snapt blijkbaar niet wat de XS4ALL merkwaarde is, opgebouwd door al die tijd constante kwaliteit te leveren.
– De beste provider moet je toch niet laten verdwijnen?
– Ik beheer 250 accounts via ons werk, allemaal bij XS4ALL. Wij hebben bewust voor XS4ALL gekozen vanwege de goede helpdesk en het vechten voor veiligheid en privacy op het internet.
– Ik ben al jarenlang een zeer tevreden XS4ALL klant. Wat een verschil in kwaliteit en service vergeleken met onze vorige providers! dit topbedrijf moet gewoon blijven!!
– Ik ben al vanaf het begin bij XS4ALL vanwege hun opvattingen over privacy en hun inzet daarvoor. Ook de helpdesk is prima. Ik hoop van harte dat XS4ALL als zodanig blijft bestaan en dat ze hun identiteit niet hoeven op te geven. Anders ben ik weg
– Ik ben net overgestapt naar XS4ALL omdat KPN echt baggerservice levert.
– Ik ben nog klant. Maar bij verdwijnen van het merk XS4ALL niet meer.
– Ik heb een paar jaar geleden bewust gekozen voor de beste – en niet de goedkoopste – internetprovider die er is en heb daar tot vandaag geen spijt van gekregen. Ik hoop nog heel lang van XS4ALL te kunnen genieten.
– Ik heb heel bewust voor XS4ALL gekozen en niet een willekeurige andere provider.
– Ik wil gewoon veilig blijven internetten!
– Ik wil klant zijn van een integere en geëngageerde club als XS4ALL. Niet van een leverancier van louter dataverkeer. Ik vertrouw KPN voor geen cent op het gebied van integriteit en bewaking van privacy. Daarom wil ik geen klant worden van KPN.
– Het is voor Nederland belangrijk dat niet alleen het merk maar ook die positive hackersmentaliteit behouden blijft.
– Jaren met veel plezier bij XS4ALL gewerkt, dit bedrijf heeft een sterke eigen identiteit en zeer gedegen kwaliteit die zeker behouden moet blijven.
– Jarenlang zeer tevreden klant. XS4ALL levert diensten, klantenservice en kwaliteit waar KPN niet aan kan tippen; dit mag niet verloren gaan!
– Je kiest bewust voor FirstClass internet met een merk dat de allure heeft om daarbij te passen. En die belofte ook waar maakt. Deze allure heeft het merk KPN niet. (en maakt die belofte ook niet waar). Rare domme zet van KPN.
– Absoluut ongeloofwaardig dat KPN zegt dat het beste van xs4all in KPN wordt opgenomen. Dat kunnen ze helemaal niet daar. Ik ga dan dus weg.
– Juist vanwege de normen en waarden meer dan 10 jaar geleden overgestapt van KPN naar XS4ALL!
– Ik ben een klant die waarde hecht aan privacy, oprechtheid en lef om buiten de eigen box te denken. Dingen die XS4ALL zo waardevol maken.
– Ik ben klant vanaf het begin, omdat ik mijn idealen herken in de koers van XS4ALL
– Ik ben klant van XS4ALL. Heb ervaring met de \gebruikerservaring\” van KPN en wil er beslist niet meer naar terug.”
– XS4ALL staat voor veel dingen: klantenservice, privacy, netneutraliteit, technische mogelijkheden. (IPv6, servers, eigen/werkbare apparatuur, topje van ijsberg.) Het is een veel sterker merk dan KPN. De bijbehorende waarden mogen niet verwateren.
– KPN breng het interneticoon XS4ALL niet om zeep!
– Kunnen we het KPN merk niet gewoon onder XS4ALL onderbrengen? Daar worden alle KPN klanten beter van.
– KPN zal mij nooit als klant binnenhalen. Ook niet met de tactiek van een naamsverandering
– KPN moet jullie, pioniers van XS4ALL, KOESTEREN, NIET OPSLOKKEN !!
– Lang geleden met XS4ALL bewust gekozen voor kwaliteit.
– XS4ALL is een lichtend voorbeeld sinds het begin!
– XS4ALL = kwaliteit en privacy als geen ander!
– Lid van het eerste uur. Nooit overwogen om naar een concurrent te gaan. Als KPN dit doorzet dan ze in ieder geval 1 klant kosten….
– Meer dan tien jaar lid en tevreden met XS4ALL.nl; de enige provider waar je direct een deskundige aan de telefoon krijgt.
– Meer dan twintig jaar bij XS4ALL. Een bewuste keuze onder andere i.v.m. privacy en veiligheid.
– Meer dan twintig jaar klant. XS4ALL is de voorbeeldorganisatie in de sector, doel voor concurrenten om naar te streven. Zeker voor KPN. Als de ‘integratie’ doorgaat, gooit KPN het kind met het badwater weg. Dag kwaliteit, klanten, goed personeel, marketing.
– De kwaliteit van XS4ALL kan alleen maar achteruitgaan als je de beste bent. XS4ALL staat ergens voor, er is geen ander zo betrouwbaar!
– Meer dan twintig jaar na alle tevredenheid klant. Het zou een verschaling van het aanbod zijn als XS4ALL verdween. Een van de weinige, zo niet enige, fatsoenlijke servicebedrijven in Nederland (telecom/energie etc.). Vooral heel behulpzame helpdesk die kennis heeft.
– Meerdere malen met XS4ALL medewerkers in datacenters mogen werken. Topgasten!
– Je moet niet veranderen wat goed is
– Nooit storing, altijd kennis aanwezig, geruisloos internet. Zo hoort het en zo moet XS4ALL blijven!
– XS4ALL moet blijven omdat het een icoon is in de geschiedenis van het Nederlandse internet.
– Onbegrijpelijk dat KPN stopt met het meest betrouwbare merk in hun programma. Ze zullen vele klanten kwijtraken die juist iets meer willen betalen voor de goede service en hoge kwaliteit internet.
– Ondenkbaar dat XS4ALL zal verdwijnen. Als dit het geval is, zal ik zeer zeker overstappen naar een andere provider!
– Ooit XS4ALL klant geweest. Nu KPN, maar hier zie ik steeds meer beperkingen. Mocht KPN besluiten XS4ALL op te heffen, ga ik zsm naar alternatieven zoeken en ben ik weg bij KPN.
– Oud lid van XS4ALL/HackTic, de eerste en beste internetpionier van NL! Het kan niet zo zijn dat de identiteit van de oprichters van het vrije internet in NL wordt afgepakt omwille van een ordinaire commerciële geldkwestie.
Oud-klant hacktic en XS4ALL. Niet zomaar een merk, maar aan de wieg van internettoegang in Nederland, inbellend met mijn 1200baud modempje in Amsterdam. KPN, hoe suf kan je zijn… XS4ALL4ever!
– Pioniers en voorvechters van een vrij en open internet. En betrokken werknemers met kennis van zaken. Niet een stroomschema doorlopen bij de helpdesk, maar op gelijk niveau overleggen over een probleem.
– Privacy en integriteit zijn kernwaarden voor mij. Daaorm ben ik klant bij XS4ALL en niet bij een andere internetprovider.
– Ik ben privacy-expert, en een zelfstandig XS4ALL is cruciaal voor mij.
– Qua organisatie is XS4LL een voorbeeld voor KPN!
– Sinds 1994 blij met een betrouwbare, onafhankelijke provider met excellente service en de juiste achtergrond: hackers met principes! XS4ALL moet blijven en niet in de gekte van een marketeer worden vernietigd…
– Sinds 1996 \lid\” van XS4ALL en daar trots op!”
– Sinds 1997 bij XS4ALL. Als zij stoppen dan stop ik ook.
– Sinds 25 jaar @XS4ALL.nl en niet van plan dat in te ruilen voor iets @kpn-erigs waar je, na een ongetwijfeld uitgebreid meerkeuzetoetsmenu eerst moet uitleggen dat er ook computers bestaan die niet op Windows draaien.
– Tevreden klant die waarde hecht aan de voorvechtersrol van XS4ALL op het gebied van privacy.
– Tevreden klant en IT professional. XS4ALL is de enige algemeen beschikbare provider die staat voor een open (Egypte inbelnummer), ongecensureerd (tpb) en modern (ipv6) internet. XS4ALL loopt voorop en komt op voor onze idealen.
– Ik ben een tevreden klant, juist om de kennis en service en meer dan consumentisme
– Ik ben een tevreden klant bij XS4ALL, die niet bij een anonieme kolos klant wil zijn…..
– Waarom moet een organisatie die zo gesmeerd loopt weg?
– Trouwe klant die het opheffen van XS4ALL een ontzettend domme actie vindt
– Trouwe klant en overtuigd dat er een kleine internetprovider moet zijn die (tegen een hoger tarief) een goed modem en fantastische klantenservice biedt, en uit principe vecht voor een vrij en open internet.
– Trouwe klant met specifieke wensen die blij is met de innovaties, functies, service, apparatuur, diensten en flexibiliteit en die absoluut niet bij KPN terecht wil komen.
– Laat XS4ALL op de kabel!
– Vanaf de start van het World Wide Web een trouwe en tevreden klant van XS4ALL. Ik onderschrijf de ‘kritische’ mission state volledig.
– Vergroeid met mijn @XS4ALL.nl -adres en identiteit. Ik heb mijn kinderen bij hun geboorte een emailadres bij XS4ALL.nl gegeven! Wat doen jullie nou!?
– Verontruste gebruiker van het internet. Een sterk merk moet je niet veranderen!
– Verschillende TV commercials voor XS4ALL gemaakt als regisseur met eigen personeel in de hoofdrol. Als zodanig de unieke cultuur op het hoofdkantoor geproefd en veel XS4ALL’ers ontmoet; XS4ALL is uniek en moet blijven! Meer dan 18 jaar XS4ALL klant.
– VERTROUWEN is zoiets elementairs! Dat een digitale service je het gevoel kan geven ergens 100% op te kunnen vertrouwen is onbetaalbaar!
– Voor internet heb ik bewust gekozen voor XS4ALL. Sommige gevestigde merknamen moet je niet aan tornen. Hier is XS4ALL er een van. Het zou heel dom zijn van KPN om dit nu wel te doen en door te drukken.
– Vooral getekend voor behoud van de huidige opzet van diensten en klantenservice. Niet alleen voor het naampje, hoewel die wel duidelijk maakt waar je de betreffende diensten en klantenservice kan krijgen.
– Weg met de managers die dit plan willen uitvoeren om XS4ALL als KPN-Merk verder willen te laten voortbestaan. Laten die figuren eerst maar eens proberen om KPN net zo populair te maken als XS4ALL al heel lang is.
– Wel raar, dat KPN nu mijn abonnement bij XS4ALL opzegt. Meestal gaat zoiets andersom.
– Wellicht nog een betere optie is om XS4ALL weer zelfstandig te maken, een XS4ALL klant is zeker geen KPN klant!
– Wetenschappelijk medewerker bij de bakermat van het Europese internet. – Hartstochtelijke klant en pleitbezorger voor XS4ALL. Heb ook graag meegewerkt aan een fotoshoot. XS4ALL staat voor meer dan alleen toegang tot internet. Dat mag niet verdwijnen!!!
– Wij zijn zeer tevreden klanten en hopen dat XS4ALL blijft zoals het is!
XS4ALL als provider is mijn bewuste keuze: betrouwbaar, veiligheid door eigen ontwikkelde tools, nooit storingen gehad, vernieuwend, herkenbaar en klantgericht. Ik word zelfs gebeld of ik hetzelfde of een beter abonnement wil voor een lagere prijs!
– XS4ALL heeft een belangrijke rol gespeeld in veel internetrecht rechtspraak, zoals Scientology, Pirate Bay, Indymedia, Ab.fab. XS4ALL is in het internet debat prominent actief. De naam laten verdwijnen zou iets zijn als Ajax voortaan Amsterdam noemen.
– XS4ALL heeft de beste service. Dat mag niet verdwijnen.
– XS4ALL is de eerste en enige provider waar ik aanklopte toen ik op mezelf ging wonen. Omdat ze zich inzetten voor een beter en vrij internet, hun klanten de ruimte geven om nieuwe dingen te proberen, omdat ze hun shit gewoon goed op orde hebben.
– XS4ALL is een interneticoon van het eerste uur!
– XS4ALL is een voorbeeld voor hoe bedrijven zouden moeten zijn. Niet alleen internet maar in het algemeen. Ben lang trouwe klant. Mocht het echt KPN worden dan zal ik echt wat anders gaan zoeken
– XS4ALL is met zijn eigen infrastructuur onafhankelijk van KPN. Aantoonbaar betere dienstverlening: minder storingen, betere veiligheid, betere privacy. XS4ALL is niet alleen een merk, het zijn de ridders van het Nederlandse internet!
– XS4ALL moet blijven! Voor een vrij internet!
– XS4ALL staat al jaren voor privacy en kernwaarden. Het is een groot verlies voor Nederland als dit bedrijf verdwijnt.
– XS4ALL staat voor de open society die Internet ons gegeven heeft. Juist in deze tijd van closed communities (Facebook), zou XS4ALL het merk moeten zijn voor internet zoals het ooit bedoeld is.
– XS4ALL, een icoon in de geschiedenis van het internet in Nederland. Met verregaande service, aanbod en kwaliteit die ongeëvenaard is. KPN zou zich juist gelukkig mogen prijzen om zo’n merk te hebben.
– Zelf nooit klant van XS4ALL geweest, maar het principe telt. Een merk is ook een gemeenschap, een beleving, een traditie. Bedrijven behoren dat mee te wegen. Dat doen ze te zelden.

10.010,00€

We zijn zojuist over de 10.000 euro aan donaties heen gegaan. Een waanzinnig bedrag, bij elkaar gebracht door honderden mensen die waarde hechten aan een vrij en veilig internet. Iedereen ontzettend bedankt! We zijn intussen achter de schermen nog steeds bezig met gesprekken met tal van partijen (het worden er alleen maar méér in plaats van minder) over:
1- een poging bij KPN duidelijk te krijgen dat bijna 52.000 ondertekenaars van een petitie en slimme businesscases serieus genomen zouden moeten worden (lees: XS4ALL moet blijven), of
2- een plan B, waar fantastische ideeën voor zijn.

Wordt vervolgd dus… en vergeet je in de tussentijd vooral niet aan te melden voor de nieuwsbrief.

Nieuwsupdate

In deze nieuwsupdate van ‘XS4ALL moet blijven’ vind je:

  • Groot nieuws: plan B is in de maak…
  • … en daarom: medialuwte
  • Mogelijke overname KPN? ‘XS4ALL moet blijven’ stuurt brief
  • Campagnestart nu online terug te kijken
  • Protestactie bij hoofdkantoor KPN
  • Factcheck: veel onjuistheden in persconferentie KPN
  • Merkenstrategie een rommeltje
  • Petitie al meer dan 51.000 keer ondertekend
  • T-shirts beperkt beschikbaar
  • Al meer dan 5.000 euro aan donaties
  • We hebben hulp nodig

GROOT NIEUWS: PLAN B IS IN DE MAAK…
Het is duidelijk dat KPN niet van plan is om de merkenstrategie waarbij XS4ALL en Telfort worden opgeheven terug te draaien. KPN probeert een standaard praatje aan bezorgde XS4ALL-klanten te verkopen: ‘Er verandert voor u als klant niets. U behoudt de producten en de service die u nu heeft. De goede eigenschappen van XS4ALL laten we terugkomen binnen KPN Premium.’ Mooie praatjes, maar natuurlijk volstrekt onrealistisch: er wordt door KPN nú al gesproken over het mogelijk opheffen van specifieke XS4ALL-producten, het personeel wíl helemaal niet mee naar KPN, en hetzelfde serviceniveau is binnen het geheel andere type organisatie dat KPN is onhaalbaar. Ook belangrijk: de cultuurverschillen qua opvattingen over privacy en veiligheid, die voor veel XS4ALL-klanten van groot belang zijn, zijn onoverbrugbaar. Waar KPN privacy ziet als een zogeheten ‘compliance issue’, waarbij je het goed doet als je je netjes aan de regels houdt, is privacy voor XS4ALL een ethisch vraagstuk: voor XS4ALL begínt privacy bij ‘aan de regels voldoen’, maar wordt daarna alles op alles gesteld om je privacy ook in de praktijk zo goed mogelijk te waarborgen. Dit begint al bij het uitvragen van zo min mogelijk persoonsgegevens, KPN verzamelt net als alle grote Telecom spelers, juist graag zoveel mogelijk data van haar klanten.

Van KPN verwachten we dus niets. Ze willen de naam XS4ALL ook niet loslaten, want ze willen niet hun eigen concurrentie creëren. Dus zijn we bezig met plan B. En daar zit schot in. We voeren momenteel interessante gesprekken met partijen en personen die een toekomst voor alles waar XS4ALL voor staat búiten KPN om willen helpen realiseren. Daarbij kijken we onder andere naar hoe zoveel mogelijk personeel eventueel een plek kan krijgen. We onderzoeken hoe en welke internetproducten we daarbij zouden moeten aanbieden, gericht op de kómende 25 jaar internet in Nederland. We denken na over hoe we de technische ondersteuning (klantenservice en beheer) daarbij optimaal in kunnen regelen. Maar vooral werken we uit hoe we de ideologische waarden waar XS4ALL voor staat opnieuw vorm kunnen geven in alle elementen van dit plan. We pakken dus wat ons betreft de beste elementen uit het verleden en heden, en vullen die aan met een aantal nieuwe producten die zeer sterk op de toekomst gericht zijn. Daar zijn al veel (hele concrete) ideeën voor, maar je begrijpt dat we daar nog niet mee naar buiten kunnen tot dat helemaal rond is. Reken er in ieder geval op dat we jullie, de mogelijke klanten, hier ook een aandeel in willen geven.

…EN DAAROM: MEDIALUWTE
Omdat we nu zoveel gesprekken voeren en plannen maken, is daar ook het grootste deel van onze aandacht op gericht. We zijn dus even niet actief bezig met de media, maar mochten we zelf benaderd worden, dan blijven we natuurlijk niet stil. Dat kun je onder andere zien op https://xs4allmoetblijven.nl/in-de-media/

MOGELIJKE OVERNAME KPN? ‘XS4ALL MOET BLIJVEN STUURT BRIEF
Vorige week was ineens ook in het nieuws dat het Canadese investeringsfonds Brookfield mogelijk KPN over wil nemen. Wellicht. Misschien. Ze zijn heel voorzichtig aan het polsen of er wellicht interesse is bij pensioenfondsen APG en PGGM om dat samen met hen te doen. Dit past wel in de verwachting die wij zelf ook al hadden: dat de merkenstrategie vooral een helaas slecht gefundeerde noodgreep is om de al 18 jaar (!) kwakkelende koers van KPN een boost te geven en zo uiteindelijk KPN zelf in de verkoop te krijgen. Op de Europese markt zijn ze immers maar een kleine speler. Hoe dat spel verder ook uitpakt, wij hebben uiteraard meteen de CEO van Brookfield onze zienswijze over XS4ALL/KPN gestuurd. De naar CEO Bruce Flatt verstuurde brief kun je hier teruglezen: https://xs4allmoetblijven.nl/nieuws/brief-aan-brookfield-ceo-inzake-mogelijke-overname-kpn/

PROTESTACTIE BIJ HOOFDKANTOOR KPN
Vorige week presenteerde KPN ook haar jaarcijfers. Daaruit bleek dat KPN voor het tiende jaar te maken had met een dalende omzet (even voor de duidelijkheid: XS4ALL maakt dikke winst, daar ligt het niet aan). Voorafgaand aan de presentatie toog een aantal klanten naar het KPN-hoofdkantoor om daar te protesteren. Zie https://xs4allmoetblijven.nl/nieuws/klanten-xs4all-protesteren-bij-kpn-hoofdkantoor/

FACTCHECK: VEEL ONJUISTHEDEN IN PERSCONFERENTIE KPN
De persconferentie die na de presentatie van de jaarcijfers werd gehouden en de interviews die KPN-topmannen Maximo Ibarra en Jan Kees de Jager na afloop aan de media gaven, bevatten veel fouten. Zo zeiden ze dat het aantal XS4ALL-klanten al jaren terug loopt. Dat is een leugen, het aantal klanten neemt sinds 2013/2014 tóe. Deze en andere onjuistheden staan toegelicht op https://xs4allmoetblijven.nl/nieuws/factcheck-veel-onjuistheden-in-persconferentie-kpn/. Het is op zijn zachtst gezegd jammer dat de KPN-top niet eens lijkt te weten hoe het bij XS4ALL precies in elkaar zit, zelfs welke producten XS4ALL aanbiedt is ze kennelijk onvoldoende bekend.

MERKENSTRATEGIE EEN ROMMELTJE
‘XS4ALL moet blijven’ werd getipt dat de merkenstrategie van KPN een rommeltje lijkt te zijn: Solcon en Simyo blijven wél gewoon als merk bestaan, zo meldde KPN op vragen van een journalist. Dit lijkt onuitlegbaar, daar Solcon bijvoorbeeld vijf keer zo klein is als XS4ALL.

CAMPAGNESTART NU ONLINE TERUG TE KIJKEN
Anderhalve week geleden hadden we de start van de ‘XS4ALL moet blijven’ campagne in Waag. Wegens de grote belangstelling werd er zelfs een tweede zaal ingericht met een scherm, en ook online was de campagnestart te volgen. Je kunt de hele avond terug kijken op https://xs4allmoetblijven.nl/terugkijken-lancering-campagne/

PETITIE AL MEER DAN 51.000 KEER GETEKEND
De petitie die KPN oproept om XS4ALL te behouden is inmiddels al meer dan 51.000 keer ondertekend, wat neerkomt op ongeveer 20% van het klantenbestand van XS4ALL. Roep aub mensen waarvan je weet dat die ook XS4ALL-klant zijn (denk even aan mensen met een @xs4all.nl adres uit je vrienden- en kennissenkring) op om de petitie ook te tekenen, op https://xs4allmoetblijven.petities.nl. Hoe meer het er worden, hoe groter de druk op KPN.

T-SHIRTS BEPERKT BESCHIKBAAR
Wegens grote vraag naar shirts zijn er… shirts. Je kunt ze bestellen (tegen kostprijs) op https://xs4allmoetblijven.nl/bestel/

AL MEER DAN 5.000 EURO AAN DONATIES
Ook is er al meer dan 5.000 euro aan donaties binnen voor ‘XS4ALL moet blijven.’ We waarderen die donaties werkelijk enorm. Er wordt hard gewerkt door een steeds groter wordende groep vrijwilligers, en er is ook meer financiële ondersteuning nodig nu we steeds meer richting ‘Plan B’ trekken. Dus veel dank daarvoor! Op https://xs4allmoetblijven.nl/kom-in-actie#doeeendonatie kun je zien wie er gedoneerd hebben.

WE HEBBEN HULP NODIG
Ook de komende tijd kunnen we alle hulp gebruiken. Mocht je specifieke kennis, contacten, ervaring of ideeën hebben die nuttig zouden kunnen zijn: laat het ons weten op comite@xs4allmoetblijven.nl
Verspreid aub ook het nieuws dat op onze social media accounts wordt geplaatst:
https://www.facebook.com/xs4allblijft
https://twitter.com/xs4allblijft
https://www.instagram.com/xs4allblijft

Wanneer de eerstvolgende update komt weten we nog niet: als er nieuws is, vermoedelijk. ;)

Houd dus vooral www.xs4allmoetblijven.nl goed in de gaten!

We zijn even stil…

Want we gaan de komende tijd in gesprek met de vele partijen die zich hebben gemeld om XS4ALL te helpen. Om dat goed te kunnen doen is een gedegen voorbereiding nodig. Dat kost veel tijd, dus we concentreren ons daar voorlopig even op. Het kan wel even duren, maar we zorgen er voor dat er linksom of rechtsom een oplossing komt waarbij vooruitstrevende en veilige techniek, hoogstaande dienstverlening, personeel (zoveel als mogelijk) en maatschappelijk activisme geborgd zijn. Geef ons daar even de tijd voor. Voorlopig in principe relatieve medialuwte dus. ;)

In de tussentijd toch op de hoogte blijven? Dat kan, want de nieuwsbrief blijven we sporadisch wel versturen.

Brief aan Brookfield CEO inzake mogelijke overname KPN

Bruce Flatt
CEO of Brookfield Asset Management Inc.

[Sent by e-mail, also to Brookfield EMEA press relations, 31 January 2019 and CC to Jan Kees de Jager, CFO KPN]

Dear Mr. Flatt,

Congratulations with your intention to buy a majority share of Dutch KPN Telecom N.V. We trust Dutch and Canadian values are highly compatible. We recognise a lot in Canadian society, being, like us, a small neighbour to a much larger country next door, your entrepreneurial spirit, tech savyness, straightforwardness, humour and high respect for privacy.

We are customers and (former) employees of a daughter company of KPN, called XS4ALL. XS4ALL is one of the first general internet access providers in the Netherlands. XS4ALL has a kind of legendary status in the Netherlands. It is an ISP with high ethical values with regard to privacy and security, that has always taken a strong public stance to defend users’ rights and freedoms. XS4ALL has been chosen for years in a row as the best ISP in the Netherlands, amongst others, because of its personal and highly skilled customer service. Most customers refer to their (long term) ‘membership’ of XS4ALL.

The company was founded in 1993, and sold to KPN in 1998. Since, XS4ALL has maintained a relatively independent position, with its own staff, technology and culture. XS4ALL not only provides elite ADSL services to aprox 240.000 customers (roughly 10% of total KPN broadband customers), but also caters to the SME market and is very succesful in attracting business customers for co-location. XS4ALL provides a significant contribution to the overall profits of KPN, with a steady customer base and steady profitability of over 20%.

On 10 January 2019, KPN announced its intention to terminate the company, in order to focus on a single brand strategy. However understandable as a general marketing and cost cutting strategy, in case of XS4ALL this would be an epic and unforgivable marketing blunder. Many marketing specialists have publicly confirmed XS4ALL is a ‘love’ brand, in a market where service providers are generally distrusted or regarded as utilities at best.

Therefore, a group of customers and (former) employees of XS4ALL has formed a committee named ‘XS4ALLmoetblijven’ (XS4ALL must stay) and tried to find ways to make KPN change its mind. We believe KPN should aim for long term growth, in stead of short term cosmetic gains. We understand your company has a respectable history of 115 years as owner and operator of railways, electricity networks and other real assets. We read with relief that you aim to grow the businesses you acquire, by entering in long term engagements. We are convinced XS4ALL could help KPN acquire new business, put an end to the current churn problems from premium customers, and win back former customers that have switched to the alternative cable infrastructure.

If your plans succeed to buy KPN, you have a unique opportunity to use XS4ALL as the innovative figurehead of technological prowess and honest care for privacy and security. XS4ALL can help KPN develop new applications and services for the next generation internet. Over 50.000 people have signed a spontaneous petition to try to convince KPN to change its course. Even if you do not read Dutch, please take a look at the list of appearances of the committee in the Dutch media, at https://xs4allmoetblijven.nl/in-de-media/. KPNs intention to terminate the company has raised a serious media storm. Journalistst from all kinds and flavours of media have unanimously expressed sympathy with XS4ALL, and raised questions about the soundness of the KPN strategy. This action has seriously damaged the reputation of KPN as a trustworthy business partner.

We are convinced you can make a grand entry in the Netherlands and gain popular support in the Netherlands by announcing your intention to undo this decision. We would greatly appreciate an opportunity to present our ideas to you.

Yours sincerely,
On behalf of the committee ‘xs4allmoetblijven’
Sjoera Nas, Kirsten Verdel, Marleen Stikker and Doke Pelleboer

Factcheck: veel onjuistheden in persconferentie KPN

Bij de persconferentie over de jaarcijfers van KPN over 2018 werden zowel aan financiële topman Jan Kees de Jager als aan CEO Maximo Ibarra veel vragen gesteld over XS4ALL. Hun antwoorden waren in een aantal gevallen aantoonbaar onjuist.

Zo meldde Jan Kees de Jager aan BNR dat het aantal XS4ALL-klanten onder druk is komen te staan doordat klanten steeds vaker vast en mobiel willen. Deze bewering is echter onjuist: het aantal XS4ALL-klanten is al jaren min of meer stabiel. Klanten die in het verleden weg zijn gegaan, deden dit voornamelijk omdat de snelheid die XS4ALL in veel gebieden kan bieden te laag is, of omdat de prijs te hoog is. In beide gevallen ligt de oorzaak daarvan bij KPN, niet bij XS4ALL. Het actiecomité ‘XS4ALL moet blijven’ heeft niet voor niets aangegeven dat het op afstand zetten van XS4ALL door KPN een slimme strategie zou zijn. XS4ALL kan dan snelle verbindingen aanbieden via de kabelmarkt, kan de prijs verlagen, en zo juist klanten terugwinnen. Dit kan niet op het moment dat XS4ALL juist wordt opgeheven. Overigens: klanten kunnen bij XS4ALL gewoon ook vast en mobiel combineren. Daar wordt momenteel ook veel reclame voor gemaakt op tv en radio. Dat roept de vraag op of De Jager voldoende bekend is met het huidige portfolio van XS4ALL.

Ook beloofde Jan Kees de Jager op BNR dat KPN-klanten optioneel óók toegang krijgen tot de ‘premium dienstverlening van XS4ALL.’ Het is niet duidelijk hoe De Jager deze belofte waar denkt te kunnen maken, daar het overgrote deel van de mensen die momenteel die dienstverlening bij XS4ALL doen hebben aangegeven niet bij KPN te willen werken. 

Tevens stelde De Jager dat XS4ALL-klanten die willen dat XS4ALL blijft dat ‘vooral willen omdat ze bang zijn dat de dienstverlening slechter wordt’. Ook deze weergave is onjuist: klanten willen dat XS4ALL blijft omdat ze de combinatie van service, dienstverlening, techniek, producten, cultuur en maatschappelijk activisme zoals bijvoorbeeld de strijd voor privacy en veiligheid waarderen. Het gaat dus om veel meer dan alleen producten en support.

KPN CEO Maximo Ibarra herhaalde in zijn introductie bij de persconferentie  dat het besluit om te stoppen met XS4ALL niet wordt teruggedraaid. Net als De Jager eerder op de ochtend gaf hij aan de ‘emoties’ van XS4ALL-sympathisanten te begrijpen en herhaalde hij dat klanten van XS4ALL de ‘same high quality services’ zullen houden. Het benoemen van ‘emoties’ is een bewuste woordvoeringslijn van KPN die al een week wordt gehanteerd. ‘XS4ALL moet blijven’ betreurt het dat KPN betrokkenheid afdoet als emoties: XS4ALL-klanten maken een zeer rationele afweging over privacy, security, bedrijfscultuur en producten. Ook stelt het actieomité dat het niet realistisch is dat XS4ALL-klanten de kwaliteit zullen behouden die ze nu hebben: personeel van XS4ALL wil niet naar KPN, systemen zijn zeer lastig te migreren (dat lukt al twintig jaar niet, waarom zou dat nu ineens wel lukken) en -het belangrijkste-: het gaat zoals eerder gesteld om veel meer dan alleen de producten. 

Tot slot vroeg Ibarra zich af of niet het grootste deel van de -sinds vandaag meer dan 50.000- petitie-ondertekenaars eigenlijk alleen maar sympathisant is van XS4ALL, in plaats van klant. ‘XS4ALL moet blijven’ heeft dit onderzocht: uit analyse van de mailadressen en IP-adressen van ondertekenaars blijkt dat minstens 70% van de ondertekenaars klant is van XS4ALL. Hierbij wordt nog buiten beschouwing gelaten dat er veel mensen zijn die op hun werk hebben getekend, met bijvoorbeeld een hotmail- of bedrijfsadres, terwijl ze wel XS4ALL-klant zijn.

‘XS4ALL moet blijven’ werd gisteren getipt dat de merkenstrategie van KPN een rommeltje lijkt te zijn: Solcon en Simyo blijven wél gewoon als merk bestaan, zo meldde KPN op vragen van een journalist. Dit lijkt onuitlegbaar, daar Solcon bijvoorbeeld vijf keer zo klein is als XS4ALL. 

Klanten XS4ALL protesteren bij KPN-hoofdkantoor

In verband met de waarde die wij hechten aan privacy hebben wij voorbijgangers onherkenbaar gemaakt

Vanmorgen maakte KPN de jaarcijfers over 2018 bekend. Deze werden toegelicht tijdens een persconferentie in het hoofdkantoor in Rotterdam. Een kleine groep klanten van XS4ALL stond voor de ingang van het pand om pers, KPN-medewerkers en bezoekers een lijst te overhandigen met redenen waarom XS4ALL behouden moet blijven. KPN-CEO Maximo Ibarra nam de lijst zelf ook in ontvangst.

Tot verrassing van de XS4ALL-sympathisanten namen vrijwel alle bezoekers die naar binnen gingen de hand-out mee. Een aantal mensen kwam zelfs naar buiten om alsnog een hand-out op te halen.

Tekst gaat verder na de video

Ondertussen gaven veel mensen die naar binnen gingen of passeerden aan de petitie getekend te hebben. Er werden duimen omhoog gedaan, voorbijgangers riepen ‘XS4ALL moet blijven’ en een bezoeker zei: ‘Ik begrijp er niets van, het beste paard van stal, XS4ALL is echt anders dan KPN’.

Twee woordvoerders die namens KPN naar buiten kwamen namen een appeltaart in ontvangst, bij XS4ALL vaak gebruikt als bedankje voor een bijzondere inspanning. De appeltaart werd overhandigd door een klant die hem spontaan had meegenomen.

De reacties op de actie bij het hoofdkantoor staan niet op zichzelf, eerder doneerden KPN-werknemers al aan ‘XS4ALL moet blijven’.

Overhandiging appeltaart aan een woordvoerder van KPN