Nieuws

Wat betekent vertrek KPN-topman voor XS4ALL?

Beste XS4ALL-sympathisant,

Ongetwijfeld hebben jullie vandaag het nieuws gehoord dat CEO Maximo Ibarra vertrekt bij KPN. Per eind september gaat hij terug naar Italië. In de praktijk betekent het aangekondigd vertrek van een CEO doorgaans dat hij of zij per direct geen verstrekkende besluiten meer neemt. 

Omdat het nog niet duidelijk is wie de nieuwe opvolger wordt en welke koers hij of zij zal willen varen, hebben we als actiecomité besloten om ons plan B even on hold te zetten. Qua release dan, want qua uitvoering achter de schermen zijn we nog steeds volop bezig. Nu met details, niet meer met de hoofdlijnen.

In de tussentijd blijft ons advies hetzelfde: blijf gewoon klant bij XS4ALL. Er zal voor klanten voorlopig niets veranderen (de eventuele ‘migratie naar KPN’ is alleen in voorbereiding, maar nog niet in uitvoering), dus je kunt gewoon blijven zitten, je contract verlengen of door laten lopen: geen probleem.

We krijgen veel reacties van XS4ALL-klanten en van sympathisanten die bij andere providers zitten die aangeven dat ze liefst sowieso voor een ‘plan B’ gaan, omdat ze geen vertrouwen hebben in KPN en vinden dat XS4ALL onder KPN al niet meer is wat het zou moeten zijn. Met dat laatste zijn we het eens, maar voor zowel personeel als klanten is het beste scenario nog steeds ‘XS4ALL blijft’, hetzij onder KPN-vlag (maar dan wel met meer ruimte dan nu), hetzij zelfstandig. Dat laatste zou natuurlijk het mooiste zijn.

Zolang er nog een serieuze kans is dat XS4ALL kan blijven, zetten we daar natuurlijk op in. Dat is en blijft plan A.

Maar: de zandloper loopt natuurlijk wel langzaam leeg. Door het vertrek van Ibarra is er weer even wat zand bijgekomen, maar of iemand die zandloper definitief op zijn zij legt, daarvoor is het nu te vroeg om over te kunnen oordelen.

Dus: weet dat we niet alleen hopen op Plan A, we zijn er ook op alle mogelijke manieren mee bezig. En intussen gaan we vol door met Plan B. KPN zal ongetwijfeld snel een opvolger voor Ibarra kiezen en dan weten we snel meer. Als dat niks positiefs oplevert, dan gaan we alsnog snel live met plan B.

Heb vertrouwen, er gebeurt meer dan we kunnen vertellen!

Namens het actiecomité,

Kirsten


Doneren kan via https://xs4allmoetblijven.nl/doneer. Een overzicht van alle donateurs is te vinden op https://xs4allmoetblijven.nl/kom-in-actie/#doeeendonatie.

OR XS4ALL: Integratietraject KPN levert substantiële risico’s op

Alle medewerkers van XS4ALL zijn zojuist (om 08:30 uur) door KPN voorgelicht over het voornemen van KPN om het XS4ALL-personeel over te brengen naar KPN. XS4ALL-medewerkers zijn momenteel in dienst van XS4ALL en hebben eigen arbeidsvoorwaarden. De gedwongen overstap zou betekenen dat de ondernemingsraad van XS4ALL wordt opgeheven, een truc waarmee KPN probeert de formele medezeggenschap buitenspel te zetten. De OR van XS4ALL heeft voor het eerst een publiekelijk statement gemaakt over deze stap dat zojuist naar buiten is gebracht:

‘Op 5 juni heeft de Ondernemingsraad (OR) van XS4ALL de adviesaanvraag (met betrekking tot de toekomst van XS4ALL) ontvangen. Hierin kiest KPN zoals aangekondigd voor een volledige integratie van XS4ALL in KPN.

In de afgelopen periode hebben wij als OR van XS4ALL een sensitiviteitsanalyse gedaan. Hieruit blijkt dat er substantiële risico’s bestaan die wezenlijke impact op dit plan hebben. Deze analyse is met KPN gedeeld. Daarnaast is de afgelopen weken samen met experts van Stratix een business plan gemaakt voor behoud van XS4ALL. In dit plan wordt waarde toegevoegd en blijven banen behouden. Desondanks wil KPN kiezen voor een integratie.

Voor de integratie meent de bestuurder medewerkers op korte termijn gedwongen naar KPN over te brengen. Wij hebben gerede twijfel dat een eventueel integratietraject goed zal verlopen wanneer mensen onvrijwillig moeten overstappen. Eerder in het proces was hier ook geen sprake van. Tevens heeft de integratie volgens het plan tot gevolg dat de XS4ALL OR wordt opgeheven en wij niet langer voor het belang van de XS4ALL medewerkers kunnen opkomen.

Omdat wij de aanvraag gisteren ontvangen hebben zijn we nog niet in staat geweest om een formeel standpunt te bepalen. Dit zullen we de komende periode doen aan de hand van gesprekken met KPN en de medewerkers van XS4ALL. Hierbij zijn de bovenstaande punten voor ons van groot belang.’

Tot zover het bericht van de OR. Het was niet onverwacht dat KPN een dergelijke stap zou zetten, omdat ze het in het formele proces van een eventueel opheffen van XS4ALL uiteindelijk wel moeten doen. Maar om er mee te beginnen en zo de Ondernemingsraad buiten spel proberen te zetten….. daar vinden wij wel wat van..

Plan B komt nog deze maand!
Vanuit het actiecomité zijn we nog steeds bezig met ons plan B. Daarover hebben we als het goed is nog deze maand groot nieuws. Nog echt heel even geduld dus. We houden jullie op de hoogte..


Update morgen

Morgen (6 juni) om 08:30 krijgt het XS4ALL-personeel een ‘mededeling’ te horen. Opmerkelijk in het kader van recente ontwikkelingen achter de schermen. Er komt van alles in een stroomversnelling de komende weken. Ook van onze kant. 

Stay tuned.

KPN verwijdert sprookjes bij XS4ALL

Tja… per 1 juni verdwijnt Disney Channel waarschijnlijk bij XS4ALL, moet XS4ALL melden van KPN.

Er verandert NIETS voor XS4ALL-klanten (belooft KPN telkens), Behalve dan dat Disney waarschijnlijk verdwijnt. En ook andere tv-kanalen, die al eerder waren aangekondigd. En de prijs van abonnementen gaat met 2,50 euro per maand omhoog. Maar verder verandert er NIETS. Echt niet. Heus.

Let wel: de overgang van XS4ALL naar KPN is nog niet eens in gang gezet… en dan nu dit al, helaas.

Toch weer nieuwe gesprekken met KPN én… er zit schot in Plan B

We zijn al een tijdje stil, maar dat is bepaald niet omdat er niets meer gebeurt. We vroegen jullie een tijdje geleden om je te melden als je wilde helpen op een ‘geheim event’. Dat was de jaarlijkse  aandeelhoudersvergadering van KPN, waar veel XS4ALL-klanten uiteindelijk erg moeilijke vragen stelden aan de KPN-top. Daar was veel ophef over in de media (zie ook https://xs4allmoetblijven.nl/in-de-media, en check het videoverslag dat we zelf maakten. Dat leidde tot een uitnodiging van KPN CEO Maxima Ibarra voor nieuwe gesprekken. Dat loopt nog, we weten nog niet wat er uit komt. We zijn zeer sceptisch, bijvoorbeeld omdat KPN telkens belooft dat er ‘niets verandert’ voor XS4ALL-klanten, terwijl ze tegelijkertijd de abonnementsprijs met 2,50 euro per maand hebben verhoogd en televisiekanalen uit het pakket hebben laten verdwijnen (…). Maar we wachten het wel even netjes af. We hebben KPN een voorstel gedaan waarvan je zou zeggen: ‘an offer you can’t refuse’, maar we moeten het dus nog zien…

In de tussentijd… is er (stichting) appeltaart!
In de tussentijd werken we ook gewoon hard door aan Plan B: het oprichten van een eigen, nieuwe provider, mocht XS4ALL inderdaad verdwijnen. We krijgen veel mails van mensen die graag willen weten hoe het daar mee staat. Zo lang we er mee bezig zijn, kunnen we helaas nog niet zo veel communiceren. Er gebeurt van alles op het gebied van financiën, organisatie, techniek, juridische zaken, etc; alles kost veel tijd, maar we vorderen gestaag. Ook is inmiddels Stichting Appeltaart opgericht, die als doel heeft om het oprichten van de nieuwe internetprovider te bevorderen. 

Hoe lang duurt het nog voor XS4ALL verdwijnt?
We hebben nog veel tijd. Mocht KPN de plannen echt doordrukken (daar gaan we voor de zekerheid maar gewoon van uit), dan nog kunnen ze dat niet snel doen. Ze zijn immers nu pas bezig met uitrekenen wat het migreren (overzetten) van XS4ALL-klanten naar KPN-systemen eigenlijk kost. Dat duurt nog wel even. Je kunt dus gewoon rustig blijven zitten, en wij zullen dan tijdig met ons alternatief komen. Uiteraard hopen we nog steeds op een herbezinning van KPN. 

Oproep: doneer!
We hebben de afgelopen maanden veel donaties gekregen die we gebruiken voor onze acties en om voorbereidingen te kunnen treffen voor het starten van een nieuwe provider. Doneren was echter erg omslachtig, omdat we geen juridische status hadden. Die is er nu wel nu Stichting Appeltaart een feit is. Deze stichting is zoals gezegd opgericht om formeel te kunnen werken aan de nieuwe provider. Doneren kan daardoor naast Paypal nu ook met iDeal of creditcard. We zijn eindelijk in 2019 zeg maar. ;) Donaties zijn nog steeds zeer welkom. Doneren kan via https://xs4allmoetblijven.nl/doneer. Een overzicht van alle donateurs is te vinden op https://xs4allmoetblijven.nl/kom-in-actie/#doeeendonatie.

Podcast: ‘Wat gebeurt er, als XS4ALL verdwijnt’?
Journalist Peter de Ruiter maakte een uur lange podcast met als titel: ‘Wat gebeurt er, als XS4ALL verdwijnt?’ In deze documentaire spreekt hij tal van betrokkenen, van klanten als schrijfster Lydia Rood tot (ex-)medewerkers als oud-XS4ALL-directeur Paul Naastepad en van KPN-CEO Maximo Ibarra tot Errol Keyner van beleggersvereniging VEB. Er zitten wel wat dingetjes in waar wij nog wel een reactie op zouden hebben, maar in grote lijnen -en qua sommige details- is het echt een boeiend geheel. Luisteren kan op https://soundcloud.com/peterwired/wat-verdwijnt-er-als-xs4all-verdwijnt-1.

Tot zover deze update, blijf http://www.xs4allmoetblijven.nl in de gaten houden. Binnenkort komt er een gloednieuwe, hele spannende website bij….

Hartelijke groet, namens het actiecomité,

Kirsten

KPN onderzoekt alternatieven voor XS4ALL

Telecombedrijf KPN moet onderzoek doen naar alternatieven voor XS4ALL, dit meldt het Algemeen Dagblad vanmorgen. KPN doet dit nadat de ondernemingsraad van XS4ALL naar de rechter stapte na het voorgenomen besluit om XS4ALL op te heffen, blijkt uit correspondentie in handen van het AD. KPN haalde daarop bakzeil. Het besluit leidde tot massaal protest van XS4ALL-klanten: bijna 53.000 van hen tekenden een online petitie tot behoud van het bedrijf. De OR diende een verzoekschrift in bij de Ondernemingskamer om de eigenstandige positie bevestigd te krijgen, waardoor een adviesaanvraag over XS4ALL ook langs de OR zou moeten.

Volgens het AD heeft de rechtsgang geholpen: KPN beloofde alternatieven te gaan bekijken voor het stoppen met XS4ALL. De personeelsvertegenwoordiging heeft daarop de rechtszaak ingetrokken. Er wordt nu naar mogelijke alternatieven gekeken, ‘in de breedste zin van het woord.’

Het actiecomité XS4ALL moet blijven is verheugd dat KPN toch naar alternatieve scenario’s gaat kijken. De afgelopen tijd heeft het comité tot drie keer toe bij KPN aangegeven in gesprek te willen over dergelijke alternatieven, die achter de schermen zijn uitgewerkt. Hier heeft KPN niet op gereageerd. Vanmiddag zullen KPN-aandeelhouders en XS4ALL-klanten en sympathisanten naar de jaarlijkse algemene aandeelhoudersvergadering van KPN gaan om de KPN-top te bevragen over het nieuws. De aandeelhoudersvergadering vindt plaats om 14:00 uur in Rotterdam. De vergadering is live te volgen via https://ir.kpn.com. De webcast zal na afloop ook worden geüpload naar de youtube pagina van het aciecomité.

Buiten bij de ingang zullen bezoekers van de aandeelhoudersvergadering een brief uitgedeeld krijgen. De tekst hiervan luidt:

GEACHTE AANDEELHOUDER VAN KPN,

KPN wil XS4ALL opheffen. Dat is op 10 januari aangekondigd. Wij vragen u te voorkomen dat KPN op ondoordachte wijze waarde vernietigt.

De volgende feiten kunt u desgewenst tijdens de aandeelhoudersvergadering controleren bij het bestuur van KPN:

  1. XS4ALL heeft de HOOGSTE RETURN ON INVESTMENT van alle KPN onderdelen.
  2. XS4ALL-KLANTEN WILLEN NIET WEG bij XS4ALL getuige de bijna 53.000 handtekeningen op petities.nl. Het is niet bekend met welke churn (verloop van klanten) KPN rekening heeft gehouden, en of dat percentage niet ernstig wordt onderschat.
  3. XS4ALL heeft een ongekend hoge Net Promoter Score – mond tot mond reclame – in Nederland en de CUSTOMER BASE BLIJFT AL JAREN STABIEL in tegenstelling tot de base van KPN die krimpt.
  4. Na inzet van de OR van XS4ALL bij de ondernemingskamer heeft KPN BAKZEIL GEHAALD; KPN heeft toegezegd alternatieven voor opheffing te onderzoeken met de OR van XS4ALL..
  5. KPN wil niet in gesprek met het actiecomité ‘XS4ALL moet Blijven’ over het terugdraaien van het besluit of verkoop van het merk. Zelfs bij een gedeeltelijke verkoop krijgt KPN een zeer welkome cash-injectie. Deze optie is tot nu toe onbespreekbaar. Daarom bereidt het comité de start voor van een NIEUWE PREMIUM ZELFSTANDIGE PROVIDER voor klanten die niet mee willen naar KPN. Hierdoor zullen de negatieve gevolgen van de opheffing ook op de lange termijn doorwerken.
  6. Er lijkt door KPN GEEN FINANCIËLE DOORREKENING te zijn gemaakt van de kosten van opheffing afgezet tegen de baten. KPN heeft publiek de belofte gedaan dat er niets verandert voor de huidige klanten, maar het is zeer onwaarschijnlijk dat KPN die belofte waar kan maken. Omdat XS4ALL eigen systemen en diensten heeft, zijn de KOSTEN VAN INTEGRATIE HOGER dan verwacht.
  7. KPN verliest door de opheffing van XS4ALL een unieke kans om zich een positie te verwerven op de markt van de kabel: nu die eindelijk na jarenlange strijd open gaat voor concurrerende aanbieders. KPN laat een kans op meer marktaandeel liggen.
  8. Door het opheffen van XS4ALL blijft er van KPN alleen nog een uitgekleed nutsbedrijf over. Zonder ruimte voor innovatie of tegenspraak. Wilt u liever investeren in innovatie met een commercieel oogmerk? Steun dan het voorstel van de VEB om tegen een regeling te stemmen die bonussen voor de bestuurders garandeert ongeacht de winst. En vraag het bestuur om het uiterst winstgevende XS4ALL te behouden, in een onafhankelijke positie.

Wij wensen u een productieve aandeelhoudersvergadering,

Klanten van XS4ALL
Namens het actiecomité ‘XS4ALL moet Blijven’
www.xs4allmoetblijven.nl