KPN start met integratie van XS4ALL en draait klanten rad voor ogen

KPN heeft vandaag aan XS4ALL-werknemers bekend gemaakt te starten met de integratie van XS4ALL. Wij zijn geschrokken van het plan en beschouwen het als nog slechter dan het simpelweg direct volledig opheffen van XS4ALL. De wijze waarop XS4ALL de komende tijd wordt uitgekleed is schrijnend: er wordt gedaan alsof XS4ALL voorlopig mag blijven. Achter de schermen worden echter tal van zaken al geïntegreerd, wat verdere stappen betekent in het langzame ontmantelingsproces van de afgelopen jaren. Aanleiding voor deze koerswijziging lijkt een onderzoek onder klanten van XS4ALL te zijn, waarin een jaar na de aankondiging van de integratie KPN eindelijk aan klanten heeft gevraagd naar hun mening. De resultaten van dit onderzoek zijn “strikt geheim” verklaard, maar naar verluidt antwoordt zo’n 75% van de respondenten dat ze het een probleem vinden dat de dienstverlening van XS4ALL op termijn onder het KPN-merk wordt voortgezet.

Op 1 maart wordt XS4ALL na 26 jaar (!) opgeheven
De eerste fase start in maart. Op 1 maart vindt de overgang van onderneming (OVO) plaats. Dit betekent dus dat het bedrijf XS4ALL op dat moment na 26 jaar ophoudt te bestaan! KPN heeft vanaf dat moment vrij spel en bepaalt dan eigenstandig hoe de integratie verder verloopt. De ondernemingsraad van XS4ALL kan dan ook worden opgeheven. Ook kan er dan al klantdata met KPN gedeeld worden. Klantcontact blijft voorlopig nog een aparte afdeling die als ‘XS4ALL’ bereikbaar zal zijn, maar wel binnen KPN dus. XS4ALL wordt hiermee een KPN-afdeling die de klanten van XS4ALL bedient. Het integreren van techniek leidt er toe dat XS4ALL-klanten en hun data uiteindelijk volledig in de systemen van KPN komen te zitten, wat momenteel niet het geval is. Dit betekent ook dat het privacy- en securitybeleid van KPN van toepassing zal zijn. Door het technische hart uit XS4ALL te halen, hebben medewerkers ook geen eigen tooling meer om klanten te helpen. Dan wordt het vooral een kwestie van standaard antwoorden oplezen. Facturen worden door KPN opgemaakt, het internetverkeer loopt over het netwerk van KPN, de IT-backend van KPN wordt gebruikt, alleen wordt overal een XS4ALL-sticker opgeplakt. 

Het actiecomité is zeer teleurgesteld dat KPN de integratie op deze manier voortzet en vindt dat klanten een rad voor ogen wordt gedraaid. Door de merknaam voorlopig te laten bestaan, maar het bedrijf als entiteit al op te heffen en achter de schermen te starten met de integratie van techniek, wordt XS4ALL verder uitgehold en verwordt het tot niet meer dan een label. Techniek, mensen en cultuur vormen de harde kern van XS4ALL. Als je daar één of meer elementen uithaalt, is het geen XS4ALL meer. De ziel, het hart, gaat er dan uit. Wat KPN nu doet met de integratie, is alsof je gaat eten bij een sterrenrestaurant maar vervolgens fast food voorgeschoteld krijgt.

Het gaat niet om de naam!
Het is typerend dat KPN denkt dat klanten blij zullen zijn dat de merknaam XS4ALL nog blijft. Het gaat natuurlijk niet om de naam, maar om alles waar XS4ALL voor staat, en na een jaar actievoeren en gesprekken zouden ze dit ondertussen toch moeten weten. 

Klanten van XS4ALL hebben inmiddels ook een mail gekregen van ‘Jorg Kramer, de directeur van XS4ALL’, die in dienst is van KPN. Daarin wordt ook gedaan alsof alles bij het oude blijft. Dat is dus nadrukkelijk niet zo. Ook stelt hij bijvoorbeeld dat ‘XS4ALL zich blijft inzetten voor het maatschappelijk belang’, terwijl KPN al vijf jaar geleden de woordvoering van XS4ALL op maatschappelijk gebied heeft stopgezet. Dus hoezo ‘blijft inzetten’? Toch kan Kramer ook niet helemaal een loopje met de realiteit nemen en moet hij in de mail ook erkennen dat de samenvoeging op technisch vlak doorgaat. Hiermee wordt het hart dus uit XS4ALL gehaald. Ook schrijven ze dat per 1 maart alle medewerkers overgaan naar KPN, omdat XS4ALL wordt opgeheven. Let wel: medewerkers hebben vandáág te horen gekregen dat dit allemaal gaat gebeuren, zij worden dus anderhalve maand van tevoren voor het blok gezet. 

Omdat XS4ALL per 1 maart wordt opgeheven, wordt ook het contract van XS4ALL-klanten per 1 maart juridisch overgezet naar KPN. De eerste periode verandert er voor klanten niet veel, je houdt dan je abonnement zoals het nu is en zit nog op de XS4ALL-systemen. Maar naarmate de techniekintegratie vordert, kunnen bijvoorbeeld ook IP-adressen veranderen.

Er gaat op 1 maart geen nieuw jaarcontract in bij de overgang, je huidige contracttermijn loopt gewoon door. Stel dus dat je al twee jaar klant bent van XS4ALL, dan betekent dit na 1 maart dat je nog steeds gewoon elke maand kunt opzeggen als je dat wilt. Je kunt dus in het begin nog klant blijven, en zodra het bijvoorbeeld mogelijk is om internet bij Freedom.nl af te nemen, kun je indien gewenst overstappen. De eerste internetaansluitingen bij Freedom zullen vanaf eind maart mogelijk zijn. KPN verwacht in het vierde kwartaal van dit jaar pas echt klanten van XS4ALL-systemen te kunnen overzetten naar KPN-systemen. Dus er is nog wat tijd. 

Al met al is het dus pertinente onzin dat XS4ALL blijft bestaan. Integendeel: XS4ALL als bedrijf wordt per 1 maart al opgeheven. Klanten van XS4ALL worden misleid. Wij hebben een jaar geprobeerd juist het bedrijf te behouden: de techniek, de terugkeer van de strijd voor digitale burgerrechten, de mensen, de cultuur én de naam. Maar KPN behoudt nu alléén de naam. Dan blijft er een lege huls over.

Niemand die daar in trapt.