Enige provider met vrije routerkeuze dreigt te verdwijnen

Uit: C’t Magazine

Consument trekt aan het kortste eind door discussie over definities bij recht op vrije routerkeuze
Nijmegen, 19 maart 2019 – In 2015 heeft de Europese Unie bepaald dat eindgebruikers bij het kiezen van telecomrandapparatuur keuzevrijheid moeten hebben. Dat betekent bijvoorbeeld dat klanten van internetproviders zelf moeten kunnen bepalen wat voor modem of router zij op hun aansluiting willen gebruiken. In de praktijk wordt door de providers echter een router meegeleverd die je verplicht bent te gebruiken. De discussie die de invoering van dit besluit belemmert gaat over waar ‘het aansluitpunt’ nu precies begint en dus vanaf welk punt klanten hun eigen apparatuur kunnen kiezen. Provider XS4ALL is de enige provider die consumenten de vrijheid geeft in hun keuze voor eigen apparatuur. Met het mogelijk verdwijnen van deze provider heeft de consument dus geen vrije keuze meer. Door de discussie rondom de invoering van het besluit moet de consument maar weer wachten tot hij zijn recht eindelijk een keer in de praktijk kan toepassen. Reden voor c’t magazine om hier in de april-editie uitgebreid aandacht aan te besteden.

Als je op dit moment een andere router zou willen aansluiten, moet je beschikken over de inloggegevens voor het providernetwerk, en die leveren providers niet. Sterker nog: die krijg je ook niet. Als je de klantenservice belt, wordt vrij snel duidelijk dat ze die gegevens niet mogen geven. XS4ALL was de enige provider waar gebruikers hun eigen randapparatuur konden kiezen. Met het verdwijnen van deze provider is er op dit moment in Nederland geen mogelijkheid meer om je eigen router of andere telecomrandapparatuur te kiezen.

Risico op veiligheidsproblemen minimaal
De Nederlandse overheid heeft in 2016 het Europese besluit overgenomen met de formulering “Een aanbieder van een openbaar telecommunicatienetwerk zorgt er voor dat eindapparaten […] op daartoe geschikte netwerkaansluitpunten kunnen worden aangesloten en kunnen blijven worden gebruikt.” In december 2017 is een beleidsregel voorgesteld om het scheidingspunt tussen het openbare elektronische communicatienetwerk en het private netwerk van de eindgebruiker, het zogeheten netwerkaansluitpunt, te verduidelijken. De providers stonden meteen op hun achterste benen, want dat zou kunnen gaan leiden tot allerlei security-problemen. Uit een onderzoek van Stratix bleek dat echter heel onwaarschijnlijk te zijn.

Gediscussieer over definities
In december 2018 zou er meer duidelijkheid komen over de vrije routerkeuze. Pas half februari 2019 kwam Mona Keijzer, Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, met een update: de Autoriteit Consument en Markt (ACM) moet gaan bepalen wat de definitie van het netwerkaansluitpunt is. Is dat waar de internetaansluiting het huis binnenkomt (dus vóór een zelf te kiezen router) of daar waar het internet meteen gebruikt kan worden (dus na de router van een provider). In het laatste geval houden de providers controle over het internet-, tv- en telefonieverkeer – en daarmee natuurlijk hun businessmodel.

Enige provider met vrije routerkeuze dreigt te verdwijnen: XS4ALL
Doen alle providers moeilijk over een vrije routerkeuze? Nee, er is er één die daar helemaal niet moeilijk over doet. Die stuurt de inlogcodes gewoon meteen naar zijn klanten op. En nou net díe provider dreigt te gaan verdwijnen, want KPN heeft aangekondigd dat het merk XS4ALL gaat verdwijnen. Voor veel abonnees was het feit dat dit de enige provider was die niet moeilijk deed over het installeren van een eigen router nu net een voorargument. Internet, maar ook telefonie en tv kunnen door de abonnees van XS4ALL helemaal zelf afgehandeld worden.

Consument trekt aan het kortste eind
Dat de discussie over een vrije routerkeuze door de staatssecretaris nu geherformuleerd wordt als een definitiekwestie over het netwerkaansluitpunt is een stap die alleen maar afleidt van de werkelijke discussie – en er ongetwijfeld weer voor zorgt dat die anderhalf jaar vooruitgeschoven gaat worden. Ook al worden de bezwaren van de providers door allerlei partijen ontkracht, hun belangen blijven zo goed behartigd. In plaats van dat je nu je eigen apparaten kunt aansluiten, krijg je gesteggel over waar het netwerkaansluitpunt zit. Dat wordt dan bovendien weer doorgeschoven naar een externe partij. En dat op een moment dat KPN het voorbeeld van hoe het ook kan uit de markt haalt. De consument is hier op geen enkele wijze mee gediend.