KPN negeert advies OR XS4ALL, koerst af op een confrontatie

Amsterdam, 19 september 2019 – Vandaag heeft de directeur van XS4ALL,
ondanks grote weerstand van klanten en medewerkers, laten weten doorgang te willen geven aan het opheffen en integreren van XS4ALL. De directeur wijkt hiermee af van het advies van de Ondernemingsraad (OR), en is daarmee verplicht om een maand te wachten met de uitvoering van zijn besluit. In deze periode kan de OR beslissen of het in beroep gaat tegen het besluit.

De OR heeft op 31 augustus een ruim 60 pagina’s tellend advies verstuurd.
Hierin zijn alle punten uit de adviesaanvraag afgewezen. Volgens de OR en de door de OR ingeschakelde onafhankelijke financiële experts is er een reële mogelijkheid dat de businesscase tot integratie van XS4ALL in KPN negatief uit zal vallen. Ook medewerkers en klanten hebben zich prominent
uitgesproken tegen de mogelijke integratie.

“De argumentatie van het besluit is vanochtend ontvangen. Ons gegeven advies is duidelijk, dit lijkt een onverantwoord besluit en kan voor de gehele
KPN-groep slecht uitpakken. We zullen de argumenten van de bestuurder tot ons nemen en bepalen wat onze vervolgstappen zullen zijn. Op dit moment sluiten we niets uit.” aldus Daan Willems van de OR.

“Klanten en medewerkers willen dit niet”
“KPN heeft beloofd dat er niets verandert voor de klanten van XS4ALL. Deze belofte gaan ze niet nakomen. Onze klanten hebben zich duidelijk
uitgesproken met de petitie ‘XS4ALL moet blijven’ die eerder dit jaar is
gestart. Binnen een paar weken hebben ruim 53.000 mensen de petitie
ondertekend. Voor medewerkers van XS4ALL geeft deze integratie een
schijnwerkelijkheid op het behouden van hun baan, bovendien hebben veel
medewerkers aangegeven überhaupt geen behoefte te voelen om voor te werken”

Het actiecomité heeft zoals dinsdag jl duidelijk aangeven dat zij een oplossing zoekt voor deze loopgravenoorlog. Met deze reactie van de door KPN aangestelde directie zoekt KPN duidelijk de confrontatie. Dit brengt een oplossing niet dichterbij en getuigt van disrespect voor klanten en personeel.