Vanmorgen deelde een delegatie van het actiecomité appeltaart uit aan XS4ALL-medewerkers op bij de ingang van het XS4ALL-gebouw in Amsterdam. De actie was bedoeld om medewerkers een hart onder de riem te steken, in de onzekere tijden waarin zij nu leven. Naast diverse klanten en oud-medewerkers was ook oud-directeur Doke Pelleboer hierbij aanwezig. Hij overhandigde een pamflet aan KPN-topman Maximo Ibarra die toevallig tijdens de actie naar binnen liep.
De tekst van het pamflet staat hieronder:
7 maart 2019
Beste XS4ALL’ers,
Actiecomité XS4ALL Moet Blijven wil jullie graag een hart onder de riem steken. Het zijn onzekere tijden, met vaak verwarrende en onvolledige informatie over wat er gaande is. En het is ook niet fijn. Enerzijds wil je klanten zo goed mogelijk helpen, zonder dat ze zelf veel last hebben van de voorgenomen opheffing van XS4ALL, maar juist dat helpen met overgaan naar KPN doet ook pijn.

Het helpt natuurlijk ook niet dat KPN geen enkele planning heeft voor de migratie. Klanten wordt ten onrechte voorgehouden dat er niets voor hen zal veranderen en dat ze ‘de producten en diensten die ze nu hebben behouden.’ We weten allemaal dat dit niet waar is, en dat er inmiddels al wordt gesproken over welke producten en diensten mee gaan naar KPN en welke niet. Sterker nog: KPN blijkt niet eens te weten welke producten en diensten XS4ALL allemaal levert! En de plannen díe momenteel gemaakt worden zijn chaotisch; KPN weet helaas simpelweg niet wat het aan het doen is. Ook dat levert frustratie op.
Maar: wij zijn er nog steeds. Net als jullie weten wij dat XS4ALL meer is dan gewoon het zoveelste merk. XS4ALL is een uniek bedrijf dat het strijden voor veiligheid, privacy en toegang voor iedereen in het DNA heeft. Dat strijd in het DNA heeft. Dat weet dat die strijd maatschappelijke toegevoegde waarde heeft. We laten dus niet los en zijn bezig met het werken aan twee mogelijke alternatieven.
Ten eerste staan wij nog steeds achter een oplossing die voor het behoud van XS4ALL zorgt. Wij denken dat dit het beste is voor alle betrokken partijen; KPN, XS4ALL, medewerkers en klanten. Hierbij kan worden ingezet op bijvoorbeeld het op afstand zetten van XS4ALL of een mogelijke (gedeeltelijke) verkoop van XS4ALL. XS4ALL kan zich dan weer volledig richten op de belangrijke ideologische waarden, de technologisch hoogstaande producten en de ongeëvenaarde ondersteuning voor klanten. Wij roepen KPN op met ons in gesprek te gaan over deze optie.

Met de tweede optie zijn we al heel serieus bezig. Een tipje van de sluier willen we wel oplichten: dit betreft het oprichten van een nieuw bedrijf, onder een andere naam. Hierbij wordt de juridische structuur zo vormgegeven dat het eigendom niet is gericht op economisch gewin, maar op ideologische standvastigheid. Dat vordert gestaag. Er is een businessplan, we hebben mensen voor o.a. techniek, marketing, financiën en juridische zaken én we hebben gesprekken met een aantal investeerders die zeer geïnteresseerd zijn in het oprichten van een bedrijf met een ideologische drive én gezond zakelijk inzicht. Die investeerders komen uit verschillende sectoren: de bankenwereld, goede doelen, telecom, private investeerders, techfondsen. Kortom: de steun is groot. Ook wordt momenteel een alliantie gesmeed met bestaande bedrijven op het gebied van hosting, telefonie, infrastructuur en beveiligd emailgebruik. Meerdere partners staan klaar om met ons in zee te gaan. Uiteraard hopen we dat we zoveel mogelijk huidige medewerkers een plek kunnen geven in de nieuwe organisatie, daar doen we ons uiterste best voor.
Maar het kost allemaal tijd. Voordat alles van start kan gaan zijn we maanden verder. Dus heb geduld, geef niet op. Als optie één niks wordt komen we op afzienbare termijn met een eerste stap waarmee klanten en medewerkers founding member kunnen worden van het nieuwe bedrijf.
Tot zo lang kun je genieten van appeltaart. Zoals het hoort.
Actiecomité XS4ALL Moet Blijven