Nieuws

Freedom Internet is van start!

We zijn sinds het uitbarsten van de coronacrisis wel erg stil geweest op deze site, terwijl er ontzettend goed nieuws te melden is: de launch party in Paradiso kon weliswaar niet doorgaan, maar Freedom Internet is inmiddels wel van start! Een kleine maand geleden konden de eerste 128 klanten zich aanmelden. Binnen anderhalve minuut was dat maximum al bereikt. En vorige week was de tweede batch van 256 klanten aan de beurt. Na acht minuten was ook deze ronde vol. Echt waanzinnig!

Er wordt gefaseerd gestart, zodat alle mogelijke kinderziektes uit het bestel- en aansluitproces er zo snel mogelijk uit kunnen worden gehaald. De eerstvolgende ronde zal bestaan uit 512 klanten die zich kunnen aanmelden. Je kunt voorlopig alleen klant worden als je al founding member van Freedom bent geworden. Die groep heeft uiteraard voorrang.

Op http://freedom.nl/nieuws/#abonneren kun je je aanmelden voor de nieuwsbrief, die elke paar weken wordt verstuurd. Wat actueler dan deze site voorlopig. ;)

Launch party Paradiso op 29 maart gaat NIET door

Zoals we de afgelopen tijd al steeds meer verwachtten, kan de launch party van Freedom Internet op 29 maart helaas niet doorgaan in verband met het Coronavirus. Het kabinet heeft aangekondigd dat alle evenementen voor meer dan 100 personen worden afgelast. Wij hadden een uitverkochte zaal op de agenda staan, met 1500 bezoekers. Dat kan dus echt niet. Erg jammer, maar ook erg begrijpelijk. We gaan met Paradiso in overleg over een nieuwe datum, later in het jaar. Kortom: we schakelen weer eens over naar een plan B. Zoals je weet zijn we dat wel gewend… ;)

De launch party wordt dus uitgesteld tot een nader te bepalen moment. In de tussentijd is Freedom al bezig met het aanvragen van testlijnen bij diverse netwerkaanbieders. Founding Member worden kan nog tot 29 maart op www.freedom.nl. Freedom houd je via de nieuwsbrief op de hoogte over hoe je straks straks een internetabonnement kunt aanvragen. Dit zal gefaseerd gaan, dus lees de informatie daarover aub goed door. De eerstvolgende nieuwsbrief verschijnt in de loop van volgende week. Abonneren kan via https://www.freedom.nl/nieuws/#abonneren

Nadat alle Founding Members kans hebben gehad hun verbinding te activeren, wordt de orderstraat opengezet voor de rest van Nederland. We proberen de officiële lancering van Freedom en dus ook de launch party rond dat moment te plannen.

Als je kaartjes had voor Paradiso: die kun je weggooien, archiveren of uitprinten en inlijsten. 

Kortom: wordt vervolgd, op naar ‘Launch party Paradiso, the plan B version’.

Hartelijke groet,

Kirsten en Anco
Namens Actiecomité XS4ALL Moet Blijven & Freedom Internet

XS4ALL gaat per vandaag op in KPN

XS4ALL zoals we het 27 jaar hebben gekend bestaat per vandaag niet meer. Alle medewerkers van XS4ALL hebben vlak voor dit weekend een brief gekregen waarin staat dat op 1 maart de ‘overdracht van onderneming’ plaatsvindt. Dat betekent dat per vandaag al het XS4ALL-personeel in dienst is van KPN. In de brief wordt duidelijk dat ook klanten overgaan naar KPN. KPN wil alle klanten uiterlijk op 1 januari 2022 hebben overgezet naar KPN techniek. In de brief worden geen beloften gedaan over behoud van de bijzonder technische diensten die XS4ALL nu nog levert.

Als actiecomité XS4ALL Moet Blijven zijn we zeer teleurgesteld in het besluit van KPN en bovenal erg bedroefd dat na 27 jaar een einde is gekomen aan een van de meest bijzondere ondernemingen in Nederland. Zoals Cor Bosman, een van de oprichters van XS4ALL gisteren al twitterde:

After 27 years, today marks the last day of what has been quite the adventure. As a 22 year old, while in university, we founded XS4ALL, the first end-user ISP in The Netherlands. Thanks to everyone that joined us on this adventure. So long and thanks for all the fish.’

Cor Bosman

Over de brief
In de brief aan het personeel staat dat op basis van de wet ‘Overgang van Onderneming’ medewerkers per 1 maart formeel in dienst treden van KPN BV. Ook stelt de brief: ‘De snelheid en omvang van de klantmigratie is bepalend voor de vraag wanneer en in welke mate wijzigingen in het XS4ALL werkpakket ontstaan. […] De insteek is op 01-01-2022, of zoveel eerder als het werk is geïntegreerd en de klantmigratie volledig is voltooid, een collectieve arbeidsvoorwaarden-harmonisatie uit te voeren.’

Wat betekent het?
XS4ALL houdt per vandaag als onderneming op te bestaan. Het personeel is nu in dienst van KPN en klanten worden de komende tijd ook naar KPN gemigreerd. Zoals KPN-CEO Farwerck aangaf in een interview aan de Telegraaf: ‘We willen de techniek aan de achterkant integreren.’ Ook de eigen IT-systemen van XS4ALL verdwijnen dus. Volgens Farwerck zullen uiteindelijk geen nieuwe XS4ALL-klanten meer worden ingeschreven. Het enige wat vooralsnog blijft, is de merknaam, maar dat is dus letterlijk en figuurlijk een lege huls. Want uiteindelijk verdwijnt XS4ALL natuurlijk wél als er geen nieuwe abonnees bij komen. Bovendien betwijfelen wij of KPN dezelfde hoge kwaliteit kan leveren. Die kwaliteit hangt immers nauw samen met de mogelijkheid voor helpdeskmedewerkers om problemen zelf technisch te kunnen opsporen en deels op te lossen.

Freedom Internet
Op zondag 29 maart vindt de launch party van Freedom Internet plaats, de nieuwe provider die een vangnet voor XS4ALL-klanten en personeel hoopt te zijn. De launch party vindt plaats in Paradiso in Amsterdam, waar dan ook live op het podium de eerste internetverbinding gerealiseerd zal worden. Iedereen die nog vóór 29 maart founding member wordt van Freedom kan nog dit jaar een internetverbinding bij Freedom aanvragen. Founding member worden kan hier. Voor updates van Freedom zelf is er een speciale nieuwsbrief.


Hieronder enkele passages uit de brief:

Launch party Freedom in Paradiso UITVERKOCHT

Op zondag 29 maart vindt de launch party van Freedom Internet plaats in Paradiso in Amsterdam. Er zijn inmiddels 1500 kaarten besteld, waarmee de avond sowieso uitverkocht zal zijn. 1000 kaarten zijn toegewezen aan de eerste 500 deelnemers aan de crowdfundingactie die minimaal 1000 euro hebben geïnvesteerd. De overige 500 kaarten worden verloot. We weten nog niet van alle vroege investeerders óf ze ook daadwerkelijk gebruik willen maken van hun kaarten, die vraag staat nu bij hen uit. De verwachting is dat er nog veel kaarten naar die groep gaan, wat betekent dat er daadwerkelijk geloot moet worden voor de overige 500. Dat zal rond eind februari gebeuren. We hopen dat zoveel mogelijk mensen die wíllen komen, ook in de zaal terecht kunnen. Mocht je dus recht hebben op kaarten, maar niet kunnen, laat dit dan aub zo snel mogelijk weten, dan maken we iemand anders blij. :)

KPN start met integratie van XS4ALL en draait klanten rad voor ogen

KPN heeft vandaag aan XS4ALL-werknemers bekend gemaakt te starten met de integratie van XS4ALL. Wij zijn geschrokken van het plan en beschouwen het als nog slechter dan het simpelweg direct volledig opheffen van XS4ALL. De wijze waarop XS4ALL de komende tijd wordt uitgekleed is schrijnend: er wordt gedaan alsof XS4ALL voorlopig mag blijven. Achter de schermen worden echter tal van zaken al geïntegreerd, wat verdere stappen betekent in het langzame ontmantelingsproces van de afgelopen jaren. Aanleiding voor deze koerswijziging lijkt een onderzoek onder klanten van XS4ALL te zijn, waarin een jaar na de aankondiging van de integratie KPN eindelijk aan klanten heeft gevraagd naar hun mening. De resultaten van dit onderzoek zijn “strikt geheim” verklaard, maar naar verluidt antwoordt zo’n 75% van de respondenten dat ze het een probleem vinden dat de dienstverlening van XS4ALL op termijn onder het KPN-merk wordt voortgezet.

Op 1 maart wordt XS4ALL na 26 jaar (!) opgeheven
De eerste fase start in maart. Op 1 maart vindt de overgang van onderneming (OVO) plaats. Dit betekent dus dat het bedrijf XS4ALL op dat moment na 26 jaar ophoudt te bestaan! KPN heeft vanaf dat moment vrij spel en bepaalt dan eigenstandig hoe de integratie verder verloopt. De ondernemingsraad van XS4ALL kan dan ook worden opgeheven. Ook kan er dan al klantdata met KPN gedeeld worden. Klantcontact blijft voorlopig nog een aparte afdeling die als ‘XS4ALL’ bereikbaar zal zijn, maar wel binnen KPN dus. XS4ALL wordt hiermee een KPN-afdeling die de klanten van XS4ALL bedient. Het integreren van techniek leidt er toe dat XS4ALL-klanten en hun data uiteindelijk volledig in de systemen van KPN komen te zitten, wat momenteel niet het geval is. Dit betekent ook dat het privacy- en securitybeleid van KPN van toepassing zal zijn. Door het technische hart uit XS4ALL te halen, hebben medewerkers ook geen eigen tooling meer om klanten te helpen. Dan wordt het vooral een kwestie van standaard antwoorden oplezen. Facturen worden door KPN opgemaakt, het internetverkeer loopt over het netwerk van KPN, de IT-backend van KPN wordt gebruikt, alleen wordt overal een XS4ALL-sticker opgeplakt. 

Het actiecomité is zeer teleurgesteld dat KPN de integratie op deze manier voortzet en vindt dat klanten een rad voor ogen wordt gedraaid. Door de merknaam voorlopig te laten bestaan, maar het bedrijf als entiteit al op te heffen en achter de schermen te starten met de integratie van techniek, wordt XS4ALL verder uitgehold en verwordt het tot niet meer dan een label. Techniek, mensen en cultuur vormen de harde kern van XS4ALL. Als je daar één of meer elementen uithaalt, is het geen XS4ALL meer. De ziel, het hart, gaat er dan uit. Wat KPN nu doet met de integratie, is alsof je gaat eten bij een sterrenrestaurant maar vervolgens fast food voorgeschoteld krijgt.

Het gaat niet om de naam!
Het is typerend dat KPN denkt dat klanten blij zullen zijn dat de merknaam XS4ALL nog blijft. Het gaat natuurlijk niet om de naam, maar om alles waar XS4ALL voor staat, en na een jaar actievoeren en gesprekken zouden ze dit ondertussen toch moeten weten. 

Klanten van XS4ALL hebben inmiddels ook een mail gekregen van ‘Jorg Kramer, de directeur van XS4ALL’, die in dienst is van KPN. Daarin wordt ook gedaan alsof alles bij het oude blijft. Dat is dus nadrukkelijk niet zo. Ook stelt hij bijvoorbeeld dat ‘XS4ALL zich blijft inzetten voor het maatschappelijk belang’, terwijl KPN al vijf jaar geleden de woordvoering van XS4ALL op maatschappelijk gebied heeft stopgezet. Dus hoezo ‘blijft inzetten’? Toch kan Kramer ook niet helemaal een loopje met de realiteit nemen en moet hij in de mail ook erkennen dat de samenvoeging op technisch vlak doorgaat. Hiermee wordt het hart dus uit XS4ALL gehaald. Ook schrijven ze dat per 1 maart alle medewerkers overgaan naar KPN, omdat XS4ALL wordt opgeheven. Let wel: medewerkers hebben vandáág te horen gekregen dat dit allemaal gaat gebeuren, zij worden dus anderhalve maand van tevoren voor het blok gezet. 

Omdat XS4ALL per 1 maart wordt opgeheven, wordt ook het contract van XS4ALL-klanten per 1 maart juridisch overgezet naar KPN. De eerste periode verandert er voor klanten niet veel, je houdt dan je abonnement zoals het nu is en zit nog op de XS4ALL-systemen. Maar naarmate de techniekintegratie vordert, kunnen bijvoorbeeld ook IP-adressen veranderen.

Er gaat op 1 maart geen nieuw jaarcontract in bij de overgang, je huidige contracttermijn loopt gewoon door. Stel dus dat je al twee jaar klant bent van XS4ALL, dan betekent dit na 1 maart dat je nog steeds gewoon elke maand kunt opzeggen als je dat wilt. Je kunt dus in het begin nog klant blijven, en zodra het bijvoorbeeld mogelijk is om internet bij Freedom.nl af te nemen, kun je indien gewenst overstappen. De eerste internetaansluitingen bij Freedom zullen vanaf eind maart mogelijk zijn. KPN verwacht in het vierde kwartaal van dit jaar pas echt klanten van XS4ALL-systemen te kunnen overzetten naar KPN-systemen. Dus er is nog wat tijd. 

Al met al is het dus pertinente onzin dat XS4ALL blijft bestaan. Integendeel: XS4ALL als bedrijf wordt per 1 maart al opgeheven. Klanten van XS4ALL worden misleid. Wij hebben een jaar geprobeerd juist het bedrijf te behouden: de techniek, de terugkeer van de strijd voor digitale burgerrechten, de mensen, de cultuur én de naam. Maar KPN behoudt nu alléén de naam. Dan blijft er een lege huls over.

Niemand die daar in trapt.

Uitspraak Ondernemingskamer

De uitspraak van de Ondernemingskamer is er. Samengevat komt het er op neer dat elk bedrijf het recht heeft slechte besluiten te nemen. KPN mag helaas doorgaan met de integratie van XS4ALL.

Luister hier naar de reactie van Daan Willemse (OR XS4ALL) bij BNR op de uitspraak van de Ondernemingskamer.

Update XS4ALL/Freedom

Wat een ongelooflijke maand is dit geworden zeg. Eerst de crowdfundactie waar jullie 2,5 miljoen euro in staken, daarna de enorme storm rondom de lancering van Freedom Internet. En dan zijn we er nog niet, want morgen vindt de rechtszaak van de ondernemingsraad van XS4ALL versus KPN plaats. Daarover zometeen meer, want we gaan die zaak met zijn allen volgen!

Véél aanmeldingen voor Freedom Internet
Eerst even een update over Freedom. We zijn inmiddels twee weken onderweg met Freedom Internet, de nieuwe provider die een vangnet voor klanten en medewerkers hoopt te zijn. En wát een weken waren dat! We hoopten na een week 5.000 founding members te hebben, maar zaten na die week al op een cijfer met vier nullen er achter… Ook hebben we samenwerkingen aangekondigd met BIT en Voys, waar we heel trots op zijn. 

We zijn sinds de lancering werkelijk bedolven onder de gelukswensen. Ook krijgen we heel veel vragen over het founding membership. Zoveel vragen, dat we nog niet iedereen even snel van een antwoord of oplossing kunnen voorzien. In de meeste gevallen volgt een antwoord binnen één à twee dagen, maar in een enkel geval duurt het helaas langer. Sorry daarvoor, we hopen op je begrip. Alles wordt nog steeds door vrijwilligers gedaan, pas vanaf 1 december komen de eerste mensen in dienst. Vanaf dat moment worden vragen als het goed is dus ook sneller beantwoord. Heb je zelf een vraag over Freedom, mail dan aub naar helpdesk@freedomnet.nl. LET OP: voordat je vragen stelt, lees aub eerst de FAQ, daar staan veel technische antwoorden, maar er wordt bijvoorbeeld ook uitgelegd hoe het zit met Freedom/XS4ALL.

Meld je aan als founding member van Freedom Internet
Je kunt voor 50 euro nog steeds founding member van Freedom worden op www.freedom.nl. Je krijgt hiervoor onder andere een jaar lang een @freedom.nl mailadres én een eigen domeinnaam. 

Volg de rechtszaak van de ondernemingsraad van XS4ALL versus KPN live op Twitter!
Morgen, donderdag 28 november om 09:30 uur, start de rechtszaak van de ondernemingsraad (OR) van XS4ALL versus KPN. Een aantal XS4ALL-medewerkers zal vanuit de zaal de zaak volgen. Wij zullen op www.twitter.com/xs4allblijft live verslag doen van de rechtszaak. Dus zwengel je Twitteraccount morgen om 09:30 uur aan om alles te volgen, en steun de medewerkers van XS4ALL! #xs4all #xs4allmoetblijven #steundeOR

Het meest bijzondere…

Het is natuurlijk ongelooflijk dat we 2,5 miljoen hebben opgehaald met de crowdfundactie. Maar het meest bijzondere van deze week, dat zijn jullie, onze ‘sympathisanten’ (bij gebrek aan een beter woord). Dat blijkt vandaag meer dan ooit: nu de crowdfundcampagne is afgelopen en er dus niet meer geïnvesteerd kan worden, régent het werkelijk donaties. Jullie zijn massaal geld aan het doneren voor ‘plan B’. Dat jullie zoveel vertrouwen in ons hebben en het ons zo gunnen om verder te kunnen met de plannen, dat is de echte ‘wauw’-factor in dit verhaal.

We worden straks vast wat zakelijker als de nieuwe provider er eenmaal is. Dat hoort er misschien een beetje bij qua communicatie. Of niet, dat zien we straks wel. Maar we zullen nooit ons gezicht verliezen. En we zullen altijd proberen om net als nu zo snel mogelijk op jullie (absurde hoeveelheden) mails, appjes, tweets en andere berichten te reageren. Want dit jaar bewijst vooral dat er gewoon écht een gemeenschap is, een community, van mensen die serieus waarde hechten aan belangrijke waarden als veiligheid, vrijheid en privacy. Ook online. Internet is meer dan een simpele nutsvoorziening, zoveel is wel duidelijk geworden. En XS4ALL is meer dan een bedrijf. Wie dat nu nog niet snapt…

Iedereen: bedankt, en tot maandag. ;)