Nieuws

KPN start met integratie van XS4ALL en draait klanten rad voor ogen

KPN heeft vandaag aan XS4ALL-werknemers bekend gemaakt te starten met de integratie van XS4ALL. Wij zijn geschrokken van het plan en beschouwen het als nog slechter dan het simpelweg direct volledig opheffen van XS4ALL. De wijze waarop XS4ALL de komende tijd wordt uitgekleed is schrijnend: er wordt gedaan alsof XS4ALL voorlopig mag blijven. Achter de schermen worden echter tal van zaken al geïntegreerd, wat verdere stappen betekent in het langzame ontmantelingsproces van de afgelopen jaren. Aanleiding voor deze koerswijziging lijkt een onderzoek onder klanten van XS4ALL te zijn, waarin een jaar na de aankondiging van de integratie KPN eindelijk aan klanten heeft gevraagd naar hun mening. De resultaten van dit onderzoek zijn “strikt geheim” verklaard, maar naar verluidt antwoordt zo’n 75% van de respondenten dat ze het een probleem vinden dat de dienstverlening van XS4ALL op termijn onder het KPN-merk wordt voortgezet.

Op 1 maart wordt XS4ALL na 26 jaar (!) opgeheven
De eerste fase start in maart. Op 1 maart vindt de overgang van onderneming (OVO) plaats. Dit betekent dus dat het bedrijf XS4ALL op dat moment na 26 jaar ophoudt te bestaan! KPN heeft vanaf dat moment vrij spel en bepaalt dan eigenstandig hoe de integratie verder verloopt. De ondernemingsraad van XS4ALL kan dan ook worden opgeheven. Ook kan er dan al klantdata met KPN gedeeld worden. Klantcontact blijft voorlopig nog een aparte afdeling die als ‘XS4ALL’ bereikbaar zal zijn, maar wel binnen KPN dus. XS4ALL wordt hiermee een KPN-afdeling die de klanten van XS4ALL bedient. Het integreren van techniek leidt er toe dat XS4ALL-klanten en hun data uiteindelijk volledig in de systemen van KPN komen te zitten, wat momenteel niet het geval is. Dit betekent ook dat het privacy- en securitybeleid van KPN van toepassing zal zijn. Door het technische hart uit XS4ALL te halen, hebben medewerkers ook geen eigen tooling meer om klanten te helpen. Dan wordt het vooral een kwestie van standaard antwoorden oplezen. Facturen worden door KPN opgemaakt, het internetverkeer loopt over het netwerk van KPN, de IT-backend van KPN wordt gebruikt, alleen wordt overal een XS4ALL-sticker opgeplakt. 

Het actiecomité is zeer teleurgesteld dat KPN de integratie op deze manier voortzet en vindt dat klanten een rad voor ogen wordt gedraaid. Door de merknaam voorlopig te laten bestaan, maar het bedrijf als entiteit al op te heffen en achter de schermen te starten met de integratie van techniek, wordt XS4ALL verder uitgehold en verwordt het tot niet meer dan een label. Techniek, mensen en cultuur vormen de harde kern van XS4ALL. Als je daar één of meer elementen uithaalt, is het geen XS4ALL meer. De ziel, het hart, gaat er dan uit. Wat KPN nu doet met de integratie, is alsof je gaat eten bij een sterrenrestaurant maar vervolgens fast food voorgeschoteld krijgt.

Het gaat niet om de naam!
Het is typerend dat KPN denkt dat klanten blij zullen zijn dat de merknaam XS4ALL nog blijft. Het gaat natuurlijk niet om de naam, maar om alles waar XS4ALL voor staat, en na een jaar actievoeren en gesprekken zouden ze dit ondertussen toch moeten weten. 

Klanten van XS4ALL hebben inmiddels ook een mail gekregen van ‘Jorg Kramer, de directeur van XS4ALL’, die in dienst is van KPN. Daarin wordt ook gedaan alsof alles bij het oude blijft. Dat is dus nadrukkelijk niet zo. Ook stelt hij bijvoorbeeld dat ‘XS4ALL zich blijft inzetten voor het maatschappelijk belang’, terwijl KPN al vijf jaar geleden de woordvoering van XS4ALL op maatschappelijk gebied heeft stopgezet. Dus hoezo ‘blijft inzetten’? Toch kan Kramer ook niet helemaal een loopje met de realiteit nemen en moet hij in de mail ook erkennen dat de samenvoeging op technisch vlak doorgaat. Hiermee wordt het hart dus uit XS4ALL gehaald. Ook schrijven ze dat per 1 maart alle medewerkers overgaan naar KPN, omdat XS4ALL wordt opgeheven. Let wel: medewerkers hebben vandáág te horen gekregen dat dit allemaal gaat gebeuren, zij worden dus anderhalve maand van tevoren voor het blok gezet. 

Omdat XS4ALL per 1 maart wordt opgeheven, wordt ook het contract van XS4ALL-klanten per 1 maart juridisch overgezet naar KPN. De eerste periode verandert er voor klanten niet veel, je houdt dan je abonnement zoals het nu is en zit nog op de XS4ALL-systemen. Maar naarmate de techniekintegratie vordert, kunnen bijvoorbeeld ook IP-adressen veranderen.

Er gaat op 1 maart geen nieuw jaarcontract in bij de overgang, je huidige contracttermijn loopt gewoon door. Stel dus dat je al twee jaar klant bent van XS4ALL, dan betekent dit na 1 maart dat je nog steeds gewoon elke maand kunt opzeggen als je dat wilt. Je kunt dus in het begin nog klant blijven, en zodra het bijvoorbeeld mogelijk is om internet bij Freedom.nl af te nemen, kun je indien gewenst overstappen. De eerste internetaansluitingen bij Freedom zullen vanaf eind maart mogelijk zijn. KPN verwacht in het vierde kwartaal van dit jaar pas echt klanten van XS4ALL-systemen te kunnen overzetten naar KPN-systemen. Dus er is nog wat tijd. 

Al met al is het dus pertinente onzin dat XS4ALL blijft bestaan. Integendeel: XS4ALL als bedrijf wordt per 1 maart al opgeheven. Klanten van XS4ALL worden misleid. Wij hebben een jaar geprobeerd juist het bedrijf te behouden: de techniek, de terugkeer van de strijd voor digitale burgerrechten, de mensen, de cultuur én de naam. Maar KPN behoudt nu alléén de naam. Dan blijft er een lege huls over.

Niemand die daar in trapt.

Uitspraak Ondernemingskamer

De uitspraak van de Ondernemingskamer is er. Samengevat komt het er op neer dat elk bedrijf het recht heeft slechte besluiten te nemen. KPN mag helaas doorgaan met de integratie van XS4ALL.

Luister hier naar de reactie van Daan Willemse (OR XS4ALL) bij BNR op de uitspraak van de Ondernemingskamer.

Update XS4ALL/Freedom

Wat een ongelooflijke maand is dit geworden zeg. Eerst de crowdfundactie waar jullie 2,5 miljoen euro in staken, daarna de enorme storm rondom de lancering van Freedom Internet. En dan zijn we er nog niet, want morgen vindt de rechtszaak van de ondernemingsraad van XS4ALL versus KPN plaats. Daarover zometeen meer, want we gaan die zaak met zijn allen volgen!

Véél aanmeldingen voor Freedom Internet
Eerst even een update over Freedom. We zijn inmiddels twee weken onderweg met Freedom Internet, de nieuwe provider die een vangnet voor klanten en medewerkers hoopt te zijn. En wát een weken waren dat! We hoopten na een week 5.000 founding members te hebben, maar zaten na die week al op een cijfer met vier nullen er achter… Ook hebben we samenwerkingen aangekondigd met BIT en Voys, waar we heel trots op zijn. 

We zijn sinds de lancering werkelijk bedolven onder de gelukswensen. Ook krijgen we heel veel vragen over het founding membership. Zoveel vragen, dat we nog niet iedereen even snel van een antwoord of oplossing kunnen voorzien. In de meeste gevallen volgt een antwoord binnen één à twee dagen, maar in een enkel geval duurt het helaas langer. Sorry daarvoor, we hopen op je begrip. Alles wordt nog steeds door vrijwilligers gedaan, pas vanaf 1 december komen de eerste mensen in dienst. Vanaf dat moment worden vragen als het goed is dus ook sneller beantwoord. Heb je zelf een vraag over Freedom, mail dan aub naar helpdesk@freedomnet.nl. LET OP: voordat je vragen stelt, lees aub eerst de FAQ, daar staan veel technische antwoorden, maar er wordt bijvoorbeeld ook uitgelegd hoe het zit met Freedom/XS4ALL.

Meld je aan als founding member van Freedom Internet
Je kunt voor 50 euro nog steeds founding member van Freedom worden op www.freedom.nl. Je krijgt hiervoor onder andere een jaar lang een @freedom.nl mailadres én een eigen domeinnaam. 

Volg de rechtszaak van de ondernemingsraad van XS4ALL versus KPN live op Twitter!
Morgen, donderdag 28 november om 09:30 uur, start de rechtszaak van de ondernemingsraad (OR) van XS4ALL versus KPN. Een aantal XS4ALL-medewerkers zal vanuit de zaal de zaak volgen. Wij zullen op www.twitter.com/xs4allblijft live verslag doen van de rechtszaak. Dus zwengel je Twitteraccount morgen om 09:30 uur aan om alles te volgen, en steun de medewerkers van XS4ALL! #xs4all #xs4allmoetblijven #steundeOR

Het meest bijzondere…

Het is natuurlijk ongelooflijk dat we 2,5 miljoen hebben opgehaald met de crowdfundactie. Maar het meest bijzondere van deze week, dat zijn jullie, onze ‘sympathisanten’ (bij gebrek aan een beter woord). Dat blijkt vandaag meer dan ooit: nu de crowdfundcampagne is afgelopen en er dus niet meer geïnvesteerd kan worden, régent het werkelijk donaties. Jullie zijn massaal geld aan het doneren voor ‘plan B’. Dat jullie zoveel vertrouwen in ons hebben en het ons zo gunnen om verder te kunnen met de plannen, dat is de echte ‘wauw’-factor in dit verhaal.

We worden straks vast wat zakelijker als de nieuwe provider er eenmaal is. Dat hoort er misschien een beetje bij qua communicatie. Of niet, dat zien we straks wel. Maar we zullen nooit ons gezicht verliezen. En we zullen altijd proberen om net als nu zo snel mogelijk op jullie (absurde hoeveelheden) mails, appjes, tweets en andere berichten te reageren. Want dit jaar bewijst vooral dat er gewoon écht een gemeenschap is, een community, van mensen die serieus waarde hechten aan belangrijke waarden als veiligheid, vrijheid en privacy. Ook online. Internet is meer dan een simpele nutsvoorziening, zoveel is wel duidelijk geworden. En XS4ALL is meer dan een bedrijf. Wie dat nu nog niet snapt…

Iedereen: bedankt, en tot maandag. ;)

2,5 miljoen!

Onze crowdfundactie heeft binnen 3 dagen en 5 uur het maximum bedrag opgehaald van 2.5 miljoen euro! Iedereen die heeft geïnvesteerd: ontzettend bedankt, dit bewijst dat er écht een community is die waarden als vrijheid, veiligheid en privacy belangrijk vindt. Ook iedereen die ons anderszins heeft gesteund (mailtjes, appjes, berichten op social media): dank, dank , dank! Het wordt enorm gewaardeerd!

De crowdfunding is nu gesloten maar als je wilt helpen, doneren kan nog wél (let wel: dit is dan een gift, dit krijg je niet terug).

Het belangrijkste van alles: komende maandag 11 november om 11:11:11 uur lanceren we de nieuwe provider. Je kunt dan founding member worden. Als je dat doet, ben je straks als eerste aan de beurt om aangesloten te worden op ons netwerk. Houd onze site maandag dus in de gaten!

Crowdfundactie live

Eigenlijk zou de crowdfundactie voor ‘plan B’ pas komende maandag officieel starten, maar er is geen houden meer aan: het streefbedrag van 1,25 miljoen euro is binnen 24 uur al bijna gehaald. Dus toch ook hier maar een kort berichtje over die campagne. Meer informatie kun je vinden op https://crowdaboutnow.nl/campagnes/planb

Houd deze site vooral maandag 11 november in de gaten. Om 11:11:11 uur maken we de naam van de nieuwe provider bekend en dan kun je ook founding member worden!

Iedereen die tot nu toe geïnvesteerd of gedoneerd heeft: ongelooflijk bedankt, we zijn echt overweldigd door de collectieve steun!

Nieuwe provider gaat 11-11 live!

Nog maar 11 dagen, en dan gaan we live, op 11-11, om 11:11:11 uur. Want…

ondanks dat we vurig hopen dat de rechtsgang KPN er eindelijk toe beweegt om het besluit om XS4ALL op te heffen in te trekken én XS4ALL dan wel meer zelfstandigheid te geven (anders heeft het geen zin), zodat wij ook onze plannen voor een alternatieve provider niet hóeven te lanceren, vertrouwen we KPN hier niet meer in.

De nieuwe CEO van KPN, Joost Farwerck, gaat in gesprek met de OR. Maar op de radio zei hij daarover dat hij ‘van de OR wil begrijpen wat hun zorgen zijn.’ Als hij dat na tien maanden nóg niet weet… Ook zei hij: ‘ik was onderdeel van het team dat de strategie bouwde en ik ga verder om die uit te voeren.’ Tja..

Farwerck heeft ook aangegeven met ons in gesprek te willen. Maar dat kan pas op 21 november, pas een maand nadat dit werd geopperd. Zelfs een telefoontje op kortere termijn is volgens hem onmogelijk. Wij vertrouwen er dus simpelweg niet meer in, we zijn al te vaak aan het lijntje gehouden door KPN, met name met de mogelijke verkoop.

Hierom, en omdat de rechtsgang lang kan duren, zetten we onze plannen voor fase 1 van Plan B door. We zoeken de vrijheid op. Tot 11-11 dus…

(Wil je als eerste op de hoogte worden gesteld van de livegang, meld je dan nog snel aan voor de nieuwsbrief…)

Ondernemingsraad XS4ALL stapt naar rechter

De Ondernemingsraad van XS4ALL stapt zoals verwacht naar de rechter. Het behelst een proces dat waarschijnlijk ergens tussen de zes weken en misschien wel een jaar kan gaan duren. We hopen vurig dat dit KPN er eindelijk toe beweegt om het besluit om XS4ALL op te heffen in te trekken én XS4ALL dan wel meer zelfstandigheid te geven (anders heeft het geen zin), zodat wij ook onze plannen voor een alternatieve provider niet hóeven te lanceren. Omdat we KPN niet vertrouwen hierin, gaan onze plannen voor fase 1 van Plan B vooralsnog gewoon door. Afgelopen week hebben we opnames gemaakt voor een promofilm, en we zijn momenteel bezig met de laatste zaken voor de lancering van de eerste fase. Hierbij zal ook de naam van de nieuwe provider bekend worden.

Maar eerst is de OR dus aan zet. Hieronder het persbericht dat ze vandaag stuurden, met het nieuws dat je ongetwijfeld bij de NOS, NRC, Nu, Parool of elders langs hebt horen komen!

AMSTERDAM, 21 OKTOBER 2019 – De Ondernemingsraad (OR) van XS4ALL gaat in beroep tegen het besluit om XS4ALL op te heffen. De OR vindt dat dit plan negatief uitpakt voor KPN, de klanten en de medewerkers van XS4ALL. De gesprekken tussen de OR en KPN zijn op niets uitgelopen. Daarom legt de OR het besluit voor aan de rechter.

OR: Opheffen financiële strop, grote onzekerheden voor medewerkers en klanten
Volgens de OR is het plan tot integratie slecht onderbouwd, is er voor het plan selectief gebruik gemaakt van te oude onderzoeken en is het plan in strijd met in het verleden gemaakte afspraken over de onafhankelijkheid van XS4ALL binnen de KPN-groep. Ook een onderzoek van onafhankelijke financiële experts wijst uit dat de businesscase ernstige gebreken bevat, en dat er een reële mogelijkheid is dat deze negatief uitvalt. Daarnaast wijst de OR op de onduidelijkheid voor klanten, die ondanks eerdere beloften van KPN dat er niets zal veranderen nog niet weten of zij al hun producten en diensten kunnen behouden. De OR is ook kritisch over de onzekerheid voor medewerkers, die niet weten wat er met hun baan gebeurt na de eerste zes maanden.

Daan Willems, voorzitter Ondernemingsraad XS4ALL:
“We hebben de afgelopen maand gekeken naar het besluit waarin geen enkel punt wordt overgenomen van ons advies. Helaas heeft de starre houding van KPN ervoor gezorgd dat we er in gesprekken niet uit zijn gekomen. Ook het feit dat er een mogelijke verkoop had kunnen plaatsvinden waar wij niet van op de hoogte gesteld waren, maakt niet dat ons vertrouwen gegroeid is. Dan blijft er nog maar een mogelijkheid over, een onafhankelijk orgaan de zaak te laten toetsen.”

Niet over 1 nacht ijs
Eind augustus 2019 heeft de OR gereageerd op de adviesaanvraag van de bestuurder van XS4ALL. Daarin stelt KPN voor om het bedrijf en het merk XS4ALL op te heffen. Concreet adviseert de OR om de voorgestelde plannen niet uit te voeren en het voorgenomen besluit tot integratie in KPN van tafel te halen. Op 19 september besloot het bestuur van XS4ALL en KPN om niets van het ruim 60 pagina’s tellend advies van de OR over te nemen en de integratie door te zetten. Na het besluit had de OR een maand de tijd om zich te beraden op vervolgstappen. Wat nu resulteert in een stap naar de rechter, om zo af te dwingen dat XS4ALL blijft bestaan.

Vervolg
Op 18 oktober 2019 is het verzoekschrift van 61 pagina’s ingediend bij de Ondernemingskamer van het Gerechtshof Amsterdam. Het is nu aan de rechter om te bepalen of het besluit moet worden teruggedraaid.

Enquêterecht
Naast die beroepsprocedure heeft de OR van XS4ALL ook nog het enquêterecht. Hiermee kan om een onderzoek worden gevraagd naar wanbeleid van KPN richting XS4ALL in de afgelopen jaren. Willems: “We hebben twee maanden geleden een bezwarenbrief gestuurd aan KPN. In de reactie is onvoldoende op onze bezwaren ingegaan. We overwegen nu serieus om ook daar een procedure voor op te starten.”