Nieuws

KPN verzoekt juridische samenvoeging XS4ALL

‘Nothing will change’ -hier de lijst met wat er tóch verdwijnt bij XS4ALL

Ondanks dat het actiecomité is opgeheven, toch nog een nabrander.
Vorige maand berichtte we natuurlijk al dat het doek was gevallen voor XS4ALL, doordat het niet meer mogelijk is om klant te worden. Ook wisten we al langer dat er veel diensten en XS4ALL functionaliteiten gingen verdwijnen, dat het technisch personeel weg vloeit en dat alle techniek wordt overgeheveld naar KPN, maar KPN doet er nog een schepje bovenop…

Vorige maand meldde KPN nog middels een mailing dat ‘XS4ALL blijft voor huidige klanten van XS4ALL’. Deze belofte heeft ongeveer een maand standgehouden.

Voor de bestaande XS4ALL klant, die misschien niet zo geïnteresseerd was in het opheffen van de provider, in de verdwenen diensten, de verdwenen techniek en personeel, leek er niet zoveel te veranderen. Inloggen gaat immers nog steeds via MijnXS4ALL, tv kijken doen we nog steeds via XS4ALL TV en mailen geschiedt nog via de webmail van XS4ALL. Dat er geen nieuwe klanten bij kunnen komen, merk je natuurlijk ook niet als bestaande klant.

Dat gaat nu dus veranderen. Wederom via een mailing meldt KPN dat XS4ALL klanten in het vervolg hun zaakjes mogen regelen via MijnKPN, naar KPN TV gaan kijken en mogen mailen via KPN webmail. Ook is de lijst met diensten die gaan verdwijnen verder uitgebreid en hiermee verdwijnt, zelfs voor de leek, XS4ALL definitief.

In ons vorige bericht vertelden we al dat o.a. onderstaande diensten verdwijnen:

  • Belabonnementen zonder internetabonnement zijn vervallen
  • E-mail op subdomeinen is vervallen
  • Catch-all is vervallen
  • E-mailadressen met plusteken mogen niet meer, bestaande zijn vervallen
  • Via MX-records mail op een eigen server ontvangen is vervallen
  • Mail.xs4all.nl als uitgaande server verdwijnt
  • IPv4 subnet is vervallen
  • Inbellen via analoge lijn is opgeheven
  • Hostingdiensten zijn beëindigd
  • Alle mail loopt via servers van KPN
  • Na de technische migratie krijgen XS4ALL-klanten een IP-adres van KPN
  • Er is sinds het opheffen van XS4ALL als onderneming geen enkele publieke actie of lobby meer geweest uit naam van XS4ALL in het kader van privacy, veiligheid en andere digitale burgerzaken

Daar voegt KPN nu onderstaande aan toe:

Algemeen

  • ‘Mijn XS4ALL’ stopt, XS4ALL klanten kunnen inloggen op MijnKPN (er kan ook een MijnKPN app gedownload worden)
  • Contactvoorkeuren m.b.t. nieuwsbrieven, serviceberichten, tips en aanbiedingen verhuizen ook naar MijnKPN
  • Het privacy statement van XS4ALL is niet meer van kracht en wordt vervangen door die van KPN
  • De facturen zien er anders uit, die krijgen een KPN indeling
  • De betalingen lopen straks via het rekeningnummer van KPN
  • De online servicepagina’s worden verplaatst naar KPN.com
  • De XS4ALL hardware webshop komt te vervallen

Internet

  • Het vaste IP adres wordt vervangen
  • Poortbeveiliging van XS4ALL verdwijnt
  • Hostnames vervallen
  • F-Secure Safe wordt KPN Veilig
  • XS4ALL Key vervalt
  • Nieuwe homepage aanmaken vervalt
  • De NTP-server van XS4ALL vervalt
  • De shell-server van XS4ALL vervalt
  • De pingserver van XS4ALL vervalt

Bellen

  • Andere abonnementsopbouw telefonie indien meerdere nummers of belbundel
  • Onderstaande functies van VoIP selfcare zijn niet beschikbaar op MijnKPN en worden gereset:
    • Voicemail beluisteren en verwijderen
    • Inzicht in uitgesplitste belkosten
    • Blokkeren geografische nummerreeksen
    • Gesprekshistorie inzien
    • Nummerweergave standaard uit bij uitgaande oproepen
  • De welkomstboodschap van de voicemail wordt gewist
  • Oude voicemailberichten blijven standaard 30 dagen beschikbaar ipv 100
  • Het nomadische telefoonnummer verdwijnt, alleen nog maar bellen vanaf het adres van de internetaansluiting
  • Het telefoonnummer mag nog maar op één apparaat actief zijn
  • Een huidig ingesteld belkostenlimiet zal vervallen

Televisie

  • Televisie van XS4ALL wordt KPN TV
  • XS4ALL televisie-app wordt KPN iTV-app
  • Nieuw: Op basis van het kijkgedrag komen er straks wel persoonlijke aanbevelingen

Mobiel Internet

  • ServicePlus wordt vervangen door Back-up internet
  • Het mobiele internet wordt een los abonnement, met een factuur van KPN
  • Huidige XS4ALL simkaart voor mobiel internet vervalt, hier komt een KPN simkaart voor in de plaats

E-mail

  • Webmail van XS4ALL wordt KPN Webmail
  • De greenlist vervalt
  • Spamfilter niet meer uit te schakelen
  • Spam afleveren op een ander e-mailaccount kan niet meer
  • DNSBL’s via XS4ALL werken niet meer

Hiermee vervallen ook de laatste diensten, die het verschil voor de XS4ALL klant konden maken. En was je tevreden met een lege huls door het behoud van de naam en het logo? Dan is zelfs dit nu ook afgelopen.

Het kan maar duidelijk zijn.
XS4ALL bestaat echt niet meer, niet voor nieuwe klanten, maar nu ook niet meer voor bestaande klanten. Zelfs de sporen lijken te worden gewist. Op https://www.xs4all.nl/overzicht/ staat een uitgebreid overzicht van wat er allemaal vervalt. De lijst is daar nog langer dan hierboven.. :/

Zoals veel XS4ALL-klanten al meldden afgelopen twee jaar: ‘Gelukkig hebben we Freedom Internet nog als vangnet.’

XS4ALL DEFINITIEF WEG, ACTIECOMITE HEFT ZICHZELF OP, NIEUWE PROVIDER FREEDOM.NL BLIJFT

KPN heeft zojuist bericht dat mensen vanaf 24 december geen klant meer worden bij XS4ALL. Vanaf begin 2022 worden klanten overgezet naar de systemen van KPN. Al het internetverkeer loopt dan via het KPN-netwerk. XS4ALL zoals we dat meer dan 25 jaar gekend hebben, bestaat dan dus definitief niet meer. Actiecomité XS4ALL Moet Blijven dat zich lang inzette voor behoud van XS4ALL heft zichzelf op. XS4ALL verdwijnt immers definitief. Wel laat het comité een nieuwe internet provider achter: Freedom Internet, dat als alternatief voor XS4ALL werd opgericht toen duidelijk werd dat KPN klanten en personeel definitief zou migreren naar KPN. Freedom Internet bestaat inmiddels twee jaar, er werken veel oud-XS4ALL-medewerkers en veel klanten zijn overgestapt. Oud-XS4ALL-medewerker Anco Scholte ter Horst is directeur van Freedom.

Afgelopen week: bericht naar klanten van XS4ALL
Vorige week ontvingen XS4ALL-klanten een bericht van de directeur Klantenservice van KPN met als titel ‘XS4ALL blijft XS4ALL’. Die mail betreft echter een aankondiging dat klanten van XS4ALL begin komend jaar worden overgezet naar de techniek van KPN. XS4ALL blijft dus niet XS4ALL, maar wordt de facto KPN. Voor de duidelijkheid: het bedrijf XS4ALL bestaat al helemaal niet meer, dat is per 1 maart 2020 opgeheven. Alleen de merknaam wordt nog gebruikt. Ook zijn al veel XS4ALL-medewerkers vertrokken. Alleen al bij de technische mensen van de afdeling Beheer verdwijnt minimaal 70 procent van het personeel. Decennialange kennis en ervaring die dus weg lekt. Jan-Pieter Cornet, een van de langst zittende techneuten van XS4ALL, twitterde een paar dagen geleden al: ‘Helaas, met de omzetting van de mail flow naar KPN zijn er een aantal security features verdwenen: DANE, MTA-STS, DNSSEC, IPv6, DMARC reporting&rejects, customer source IP masking, DMARC aligning alleen bij AUTH&From match, en wat DNSBL mirrors.’ (Bron: https://twitter.com/johnpc42/status/1471829837635588097).

Einde XS4ALL
XS4ALL blijft dus niet XS4ALL. Sterker nog: XS4ALL is al een tijd geen XS4ALL meer. Sinds de opheffing van het bedrijf in gang is gezet zijn veel medewerkers vertrokken, zijn diverse diensten en producten verdwenen en nu worden klanten dus ook technisch gezien overgeheveld naar KPN-systemen. Een logo en een naam alleen vormen geen bedrijf.
De lijst opgeheven zaken wordt steeds langer.

Een verdere greep:
– Belabonnementen zonder internetabonnement zijn vervallen- E-mail op subdomeinen is vervallen
– Catch-all is vervallen
– E-mailadressen met plusteken mogen niet meer, bestaande zijn vervallen
– Via MX-records mail op een eigen server ontvangen is vervallen
– Mail.xs4all.nl als uitgaande server verdwijnt
– IPv4 subnet is vervallen
– Inbellen via analoge lijn is opgeheven
– Hostingdiensten zijn beëindigd
– Alle mail loopt via servers van KPN
– Na de technische migratie krijgen XS4ALL-klanten een IP-adres van KPN
– Er is sinds het opheffen van XS4ALL als onderneming geen enkele publieke actie of lobby meer geweest uit naam van XS4ALL in het kader van privacy, veiligheid en andere digitale burgerzaken

En vandaag, vlak voor kerst dus, is bekend gemaakt dat de winkel per 24 december ook echt dicht gaat: vanaf dan kunnen mensen ook geen XS4ALL-klant meer worden, alleen nog KPN-klant. Opmerkelijk natuurlijk, dat het de dag voor kerst stopt, toevallig net wanneer nieuwsredacties ook kerst vieren en er dus wellicht niemand op let (doorgaans beëindigen bedrijven zaken per de eerste van een maand, niet toevallig op een moment dat journalisten iets anders te doen hebben).

XS4ALL MOEST BLIJVEN
10 januari 2019 kondigde KPN aan dat XS4ALL zou worden opgeheven. Het heeft lang geduurd, maar het is in de praktijk nu dus echt zo ver. We hebben ons met hand en tand verzet tegen het vernietigen van het mooiste internetkapitaal van Nederland, met actiecomité XS4ALL Moet Blijven, met vele tienduizenden sympathisanten die ons daarbij steunden en met miljoenen euro’s die deze sympathisanten ophaalden voor het oprichten van de nieuwe provider Freedom Internet, toen duidelijk werd dat KPN alle XS4ALL-klanten en medewerkers toch echt naar KPN ging verhuizen. Freedom bestaat nu ruim twee jaar en gaat door. Actiecomité XS4ALL Moet Blijven stopt nu. XS4ALL is voorbij. Op naar 42 jaar Freedom. Het was fantastisch.

So long, and thanks for all the fish.

Ontmanteling XS4ALL blijkt in het geheim begonnen: alle hosting wordt per 1 oktober opgeheven

De ontmanteling van XS4ALL is tot grote verrassing van actiecomité XS4ALL Moet Blijven op stiekeme wijze begonnen: meerdere klanten hebben een e-mail gehad waarin staat dat alle hosting bij XS4ALL per 1 oktober wordt opgeheven. Opvallend genoeg is dit nog niet breed bekend gemaakt door KPN: tal van klanten hebben de mail nog niet gehad, er is geen aankondiging te zien op xs4all.nl en op xs4all.nl/hosting staan nog steeds de opties voor verschillende pakketten om websites en databases bij XS4ALL te hosten. Klanten die al wel een mail hebben gehad eind maart worden verwezen naar een andere site, xs4all.nl/hostingdiensten, waarop valt te lezen dat alle hosting per 1 oktober verdwijnt. 

Meerdere XS4ALL-klanten hebben actiecomité XS4ALL Moet Blijven laten weten erg geschrokken te zijn van de aankondiging. ‘Er was ons door KPN beloofd dat er niets zou veranderen als XS4ALL zou worden opgeheven, nu blijkt echter dat nota bene álle hosting verdwijnt,’ aldus XS4ALL-klant Jim van de Zon. Maximo Ibarra, de voormalig CEO van KPN, had eerder op een aandeelhoudersvergadering van KPN aan bezorgde XS4ALL-klanten expliciet en herhaaldelijk laten weten dat er niets voor hen zou veranderen. “Nothing will change,” zei hij toen. Hij voegde zelfs toe: “Nothing means nothing”. Dat moeten we kennelijk letterlijk nemen, dat zijn belofte niets betekent,’ aldus Van de Zon.

Actiecomitéwoordvoerder Kirsten Verdel: ‘Het enige wat er uiteindelijk gebleven is tot nu toe is de naam, verder wordt er momenteel gewoon gewerkt aan het overhevelen naar KPN van alles wat XS4ALL is en waar het voor stond. Dat hosting gewoon helemaal verdwijnt is echt een schok voor klanten. Je zou toch denken dat ze dat netjes laten draaien, of het verkopen aan een andere partij. Maar er wordt nu letterlijk aan klanten gecommuniceerd dat als ze niet zelf verhuizen voor 1 oktober, hun hostingdiensten automatisch worden stopgezet op 1 oktober en dat gegevens van de server worden gewist. Dat gaat nog veel drama’s opleveren natuurlijk met mensen die bijvoorbeeld ineens toch complete archieven kwijt zijn en het gaat tegen alle beloftes van KPN in.’

Actiecomité XS4ALL Moet Blijven maakte zich vanaf het begin al zorgen over de beloftes van KPN. ‘Het is niet voor niets dat we met behulp van duizenden XS4ALL-klanten Freedom Internet als alternatief hebben opgericht’, aldus Verdel. ‘Dat was vooral bedoeld omdat we de strijd van XS4ALL voor privacy en veiligheid ontzettend belangrijk vonden om voort te zetten, maar dat nu ook diensten gewoonweg vervallen maakt het wel extra cru. Freedom was al gestart met co-location en was bezig met het opzetten van een shared hostingaanbod. Dat wordt nu versneld uitgevoerd, zodat XS4ALL-klanten die hun hosting willen houden vóór 1 oktober de overstap naar Freedom kunnen maken. Veel oud-medewerkers van XS4ALL zitten al vanaf het begin bij Freedom, zij weten goed hoe ze dat moeten regelen.’ Freedom zelf kondigt vandaag aan dat er een voorintekenlijst komt voor klanten die shared hosting willen. De eerste duizend klanten krijgen een korting van zes maanden. Iedereen die al klant is bij Freedom of dat vóór 1 oktober wordt, krijgt zelfs twaalf maanden korting op het hostingpakket.

Het actiecomité zal de verdere ontwikkelingen de komende tijd nauwgezet blijven volgen.

Het begin van het einde? KPN-reclame op XS4ALL-site

Sinds kort staat er nadrukkelijk reclame voor KPN op de website van XS4ALL. Klanten die zich willen aanmelden, worden direct op de voorpagina gewezen op KPN. Dat is in strijd met wat KPN-CEO Joost Farwerck enige weken geleden zei, namelijk dat hij zou wachten tot na de zomer. Die woorden bleken een lege huls, want het telecombedrijf heeft inmiddels een sluipweggetje naar het eigen moederbedrijf bedacht.

Wij raden de hoofdroute aan: stap over en word klant bij www.freedom.nl, de nieuwe provider die door (oud-)XS4ALL-medewerkers is opgericht en in het eerste jaar van bestaan al de Startup of the Year Award van Computable en de 100% Triple Perfect score Award van internet.nl won.

Technische samenvoeging begint: gegevens XS4ALL-klanten binnenkort gedeeld met KPN

Verscholen in een FAQ die enkele dagen geleden is bijgewerkt meldt KPN/XS4ALL dat er wordt gewerkt aan de technische samenvoeging van KPN en XS4ALL. Aan XS4ALL-klanten wordt gemeld: ‘daarom delen we binnenkort uw gegevens met KPN. Dat is nodig om verschillende diensten werkend te houden. Internet, televisie en e-mail bijvoorbeeld. Het gaat onder andere om NAW-, product- en technische gegevens, maar ook oude facturen en contracten. Dat laatste is wettelijk verplicht.’

Uiteraard was bekend dat de integratie op komst was, want KPN heeft de plannen om XS4ALL te integreren met KPN vorig jaar definitief doorgezet, maar er was ook beloofd om XS4ALL-klanten netjes van wijzigingen op de hoogte te brengen. Ook werd er beloofd dat ‘alles op alles’ gezet zou worden ‘om u zo goed mogelijk te informeren. Op tijd, recht uit het hart en boven alles eerlijk.’

De allereerste wijziging wordt nu publiek gemaakt door deze te verstoppen in een FAQ-vraag. Wij maken ons zorgen over de openheid over de verdere integratie.

Freedom bestaat 1 jaar – en XS4ALL wordt langzaam ontmanteld

Beste sympathisant van XS4ALL,

Het is vandaag precies één jaar geleden dat Freedom Internet werd opgericht. Op 11 november 2019 om 11:11:11 startten we na een zeer succesvolle crowdfunding campagne met een nieuwe internet provider, nadat duidelijk was geworden dat XS4ALL niet zou blijven bestaan als zelfstandig bedrijf.

Het is een tumultueus jaar geweest. Niet alleen moest binnen recordtijd een provider in de lucht worden gebracht, de coronacrisis maakte dat nog eens extra lastig. Maar het is gelukt. Hieronder een kort overzicht van de status van Freedom, van XS4ALL en een verjaardagscadeautje van Freedom:

Freedom Internet
Het afgelopen jaar heeft Freedom gebouwd aan een productaanbod én aan het verwezenlijken van de ideologische doelstellingen. Het opbouwen van een volledige internetprovider in een een aantal maanden tijd is nog niet eerder vertoond. Natuurlijk ging niet alles zoals gepland: het feest in Paradiso kon niet doorgaan in verband met COVID-19, er waren natuurlijk technische tegenvallers, dingen die eenvoudig leken bleken lastig…maar al in mei 2020 bood Freedom de eerste internetverbindingen aan en inmiddels kan Freedom internet, televisie, bellen en e-mail leveren, waarbij desgewenst een monteur kan worden besteld om alles in te stellen. Ook is er meekijkvrije e-mail (nog vóór eind dit jaar krijgen klanten vijf mailadressen in hun abonnement), een gratis eigen domeinnaam voor klanten en IPv4-adressen en IPv6 subnet.

Ook op andere vlakken heeft Freedom van zich laten horen, zo werd het manifest veiligtegencorona.nl samen met anderen opgesteld en ondertekend. Er is naar Freedom geluisterd en het is mooi om te zien dat er daadwerkelijk een privacyvriendelijke app is ontwikkeld. Ook heeft Freedom zich achter het initiatief van The Privacy Collective geschaard om het massaal en onrechtmatig bouwen van online profielen tegen te gaan.

XS4ALL
In maart dit jaar was de zogenaamde ‘overgang van onderneming’ (door sommigen ook ‘ondergang van onderneming’ genoemd) naar KPN en kwam er een einde van het bedrijf XS4ALL zoals wij het hebben gekend. Waar oorspronkelijk Maximo Ibarra riep dat alleen de naam zou verdwijnen en verder ‘Nothing Will Change, and nothing means nothing’ zijn we helaas beland in de situatie ‘Everything Will Change’ waarbij alleen de naam als sticker op de deur er nog eventjes is. Er wordt al het hele jaar gewerkt aan de voorbereiding van migratie van XS4ALL-klanten naar KPN-systemen. Uiteraard (..) is die migratie zelf vertraagd, want zoals we vorig jaar al waarschuwden: je kunt niet zomaar eventjes klanten en hun producten overzetten naar KPN-systemen. Dat blijkt in sommige gevallen ook überhaupt niet te lukken: de hosting waar veel XS4ALL-klanten gebruik van maken zal bijvoorbeeld volledig verdwijnen. Dat wordt helemaal niet gemigreerd, hebben wij vernomen (we zijn uiteraard of er nu door deze mail alsnog paniek uitbreekt bij KPN en ze met een noodgreep komen, maar zoals het er nu voor staat vervalt de hosting gewoon en moet je dus voor hosting naar een andere provider. Freedom komt zelf in het eerste kwartaal van 2021 met een hostingaanbod. Dus wacht dat gerust af).

Van medewerkers vernamen we dat alles bij de migratie ‘in de KPN-standaard moet passen’. En dat het idee om ‘het beste van XS4ALL over te nemen’ vrijwel niet wordt uitgevoerd. KPN wil dat niet of maakt er simpelweg geen tijd voor. En zo verdwijnen bijvoorbeeld ook IPv4 subnets. 

Deze maand nog worden XS4ALL-medewerkers van KPN-laptops voorzien, weer een stap in het langzaam uitgummen van alles wat XS4ALL is. 

Freedom is jarig, dus er is een cadeautje!
Vandaag is Freedom jarig, en wie jarig is trakteert. Daarom is vanaf vandaag het gebruik van beveiligingssoftware F-Secure toegevoegd aan het abonnement om iedereen te helpen zich veilig op het internet te kunnen bewegen. Dit is gratis voor vijf apparaten. Freedom vindt dit een belangrijke stap, omdat wordt gestreefd naar een veilig en vrij internet, zonder allerlei surveillance van commerciële bedrijven die veel geld aan je surfgedrag kunnen verdienen.

Komend jaar zal Freedom verder worden uitgebouwd door nieuwe functionaliteiten toe te voegen aan de diensten die geleverd worden en Freedom blijft zich kritisch opstellen tegenover datavergaring en datahandel, waarbij ook nadrukkelijk wordt meegedacht over oplossingen voor dat soort problemen.

We hopen dat wie dat nog niet gedaan heeft de overstap naar Freedom maakt (dat kan gewoon op www.freedom.nl), zodat het kritische geluid ook duurzaam hoorbaar kan zijn en Freedom haar producten en diensten verder uit kan breiden. Voor wie bang is dat overstappen veel gedoe is: na een aanvraag hoef je alleen de stekker uit je oude modem te halen, de stekker van de nieuwe er in te doen en dan werkt je Freedom-verbinding al. Meer dan 96% van de overstappers vanuit XS4ALL is in de praktijk minder dan vijf minuten offline. 

Hartelijke groet,

Kirsten, 
Namens actiecomité XS4ALL Moet Blijven

In het nieuws: ‘Wat kunnen de HEMA-redders leren van XS4ALL en KLM?’

Passage uit het artikel ‘Wat kunnen de HEMA-redders leren van XS4ALL en KLM‘ in het Parool:

Xs4all

Als KPN begin 2019 besluit te stoppen met knuffelprovider Xs4all komt een leger werknemers, oud-medewerkers en verstokte ‘leden’ in het geweer. Als het vervolgens niet lukt de webpionier los te weken, richten ze een alternatief op, met als leidraad de uitgangspunten waarmee Xs4all in 1993 werd opgezet.

Komende week sluit dat Freedom Internet de eerste klanten aan, mensen die zich eind vorig jaar bij het toen prille, onzekere initiatief melden en elk 50 euro hebben ingelegd. “Door corona is het wat later geworden dan we wilden,” zegt Bart Scholten van Freedom Internet. “We zijn niet bij de pakken gaan neerzitten. We hebben heel goed kunnen testen en onze testers maken nu gebruik van onze diensten.”

Animo is er genoeg voor de provider, die in eerste instantie mikt op 25.000 abonnees. “Wij vinden dat er een aanbieder moet zijn die zich hard maakt voor een open en vrij internet. Dat doen we door privacy optimaal te beschermen. Data zijn van de gebruiker, niet van een megalomane derde partij.”

Dat KPN na alle ophef besloot de merknaam voor bestaande klanten te behouden, remt de geestdrift voor Freedom Internet volgens Scholten niet. “De idealen van Xs4all zijn onze uitgangspunten. Dat is meer dan een merknaam.”

Freedom Internet is van start!

We zijn sinds het uitbarsten van de coronacrisis wel erg stil geweest op deze site, terwijl er ontzettend goed nieuws te melden is: de launch party in Paradiso kon weliswaar niet doorgaan, maar Freedom Internet is inmiddels wel van start! Een kleine maand geleden konden de eerste 128 klanten zich aanmelden. Binnen anderhalve minuut was dat maximum al bereikt. En vorige week was de tweede batch van 256 klanten aan de beurt. Na acht minuten was ook deze ronde vol. Echt waanzinnig!

Er wordt gefaseerd gestart, zodat alle mogelijke kinderziektes uit het bestel- en aansluitproces er zo snel mogelijk uit kunnen worden gehaald. De eerstvolgende ronde zal bestaan uit 512 klanten die zich kunnen aanmelden. Je kunt voorlopig alleen klant worden als je al founding member van Freedom bent geworden. Die groep heeft uiteraard voorrang.

Op http://freedom.nl/nieuws/#abonneren kun je je aanmelden voor de nieuwsbrief, die elke paar weken wordt verstuurd. Wat actueler dan deze site voorlopig. ;)