FAQ

Is dit niet gewoon een mediastunt van KPN, om meer klanten te krijgen bij XS4ALL?

Dat zou wel een goede grap zijn! Maar nee, KPN kun je niet van humor betichten. KPN houdt tot nu toe vast aan het idee om XS4ALL op te heffen. KPN denkt dat klanten net zo blij worden van een KPN Premium merk, met KPN personeel, KPN techniek en KPN klantenservice. Voor de nieuwe buitenlandse bazen van KPN is het woord XS4ALL alleen maar een label. Ze denken dat de huidige klanten net zo makkelijk gebruik maken van het mailadres @kpnmail.nl, en te lui zijn om daadwerkelijk over te stappen naar een andere aanbieder.

Waarom wil KPN XS4ALL opheffen?

KPN schrijft in het nieuwsbericht op haar website: “Door de focus op het KPN-merk te leggen, kunnen we onze middelen nog beter inzetten om de dienstverlening onder het KPN-merk nog verder te verbeteren.“. Wij lezen hierin dat het vooral een geldkwestie is. Als KPN zegt: “middelen beter inzetten” bedoelt ze dat ze wil bezuinigen door de aparte klantenservice van XS4ALL op te heffen en door het aparte kantoor met XS4ALL medewerkers te sluiten.

Ook in een later persbericht zien we dezelfde motivatie herhaald worden: “Door het integratiebesluit van XS4ALL, en eerder van Telfort, is KPN in staat haar organisatie aanzienlijk te vereenvoudigen. In plaats van een apart platform voor KPN, Telfort en XS4ALL kan zij naar één platform toe. Daarmee komt capaciteit vrij om sneller te innoveren en te digitaliseren en kan KPN nieuwe producten sneller naar de markt brengen.“. Met “vereenvoudigen” en “Daarmee komt capaciteit vrij” doel KPN opnieuw op bezuinigingen, onder anderen door het opheffen van de aparte klantenservice van XS4ALL, om zo kosten te reduceren.

KPN schrijft in dat zelfde persbericht: “Uit onderzoek blijkt dat verreweg de meeste klanten alle dienstverlening onder één dak willen, of het nu om internet, TV of vaste of mobiele diensten gaat. Daarbij willen klanten naar eigen wens pakketten kunnen samenstellen, bijvoorbeeld een pakket met een basis TV zenderpakket, veel data- en weinig belminuten en premium internet. Deze ontwikkelingen maken dat KPN als groep gekozen heeft voor het uitgangspunt de dienstverlening aan te bieden onder de vlag van het KPN merk.” Hiermee haalt KPN slechts één aspect uit een klantonderzoek aan, namelijk dat volgens dat onderzoek klanten meer mogelijkheden willen om hun eigen pakket samen te stellen. KPN noemt daarbij ook premium internet, maar internet bij KPN is en zal ook in de toekomst lang niet zo premium zijn als die bij XS4ALL op dit moment is (zie de technische argumenten op de pagina ‘Waarom moet xs4all blijven?’). KPN stuurt aan op makkelijker zelf een pakket samenstellen, maar minder kwaliteitsverschillen om uit te kiezen.

Waarom denken jullie dat XS4ALL opheffen een verkeerd besluit zou zijn?

KPN denkt dat het huidige personeel overgeplaatst kan worden naar KPN. Daarin vergist KPN zich, want de bedrijfscultuur binnen XS4ALL is totaal anders dan de bedrijfscultuur bij KPN. Het verschil is dat mensen bij XS4ALL met elkaar werken, in plaats van tegen elkaar. Omdat XS4ALL een echt internetbedrijf is, werken er mensen met veel verstand van internet. De technische expertise is het hart van XS4ALL. Vanuit die expertise biedt XS4ALL allerlei specifieke technische diensten die KPN niet kan en wil bieden, bijvoorbeeld een modem met veel vrijheid om hem zelf te configureren. Die cultuur en expertise zijn in de ogen van KPN niets waard. KPN kan het allemaal prima zelf, denkt ze.

We hebben nog meer reden opgesomd waarom XS4ALL moet blijven bestaan op de pagina ‘Waarom moet XS4ALL blijven?’

Maakt XS4ALL verlies? Is dat waarom KPN dit besluit neemt?

Nee, integendeel! XS4ALL maakt meer dan 20% winst per jaar, ondanks het feit dat KPN alle winst afroomt, en de prijzen verhoogt, zonder te investeren in technische nieuwe inventies. Veel medewerkers bij KPN hebben bijvoorbeeld ten onrechte het idee dat XS4ALL verlies lijdt. Veel mensen weten ook niet dat XS4ALL zeer succesvol is op de zakelijke markt, inclusief co-location, zonder dat daar enige reclame voor wordt gemaakt. Het verkeerde beeld van XS4ALL hangt samen met het gebrek aan transparantie binnen KPN over de winst- en verliescijfers van de dochterondernemingen

Is KPN nog bereid om het opheffen van XS4ALL te heroverwegen?

Tja. Je zou verwachten dat een bedrijf dat zoveel kritiek krijgt, bereid zou zijn om een controversieel besluit te heroverwegen. Een delegatie van het actiecomité is daarom met KPN in gesprek gegaan, vanuit de hoop dat KPN bereid zou zijn na te denken over een toekomst voor XS4ALL. Volgens het comité zou XS4ALL juist een heel belangrijk bruggenhoofd voor KPN kunnen zijn voor de next generation internet in de komende 25 jaar. Maar de uitkomst van het gesprek is dat KPN helemaal nergens over na wil denken, en de ramkoers met de klanten van XS4ALL voortzet. KPN is ook niet bereid om in gesprek te gaan met sympathisanten van XS4ALL die op maandag 28 januari bijeenkomen in de Waag.

Er lijkt bij KPN geen ruimte te zijn voor reflectie. Het is pijnlijk om te zien hoe weinig gevoel het bedrijf heeft voor haar core business: het onderhouden van een duurzame relatie tussen medewerkers en klanten, waarbij klanten erop kunnen vertrouwen dat ze met respect worden behandeld, in plaats van als cashcow.

Is KPN dan niet geschrokken van het grote aantal ondertekeningen en de ophef in de media?

Nee, naar eigen zeggen heeft KPN rekening gehouden met een aantal boze reacties van klanten van XS4ALL. Zelfs 45.000 handtekeningen zouden zijn voorzien. En ook als de helft van die ondertekenaars zou opzeggen, en bijvoorbeeld zou overstappen naar Ziggo en misschien een andere mailprovider, is er volgens KPN nog steeds geen reden om haar plan te herzien. Volgens KPN is er ook helemaal geen sprake van een mediastorm. Dat alle kranten, van NRC tot Telegraaf, en alle online media en radiozenders dezelfde lijn kiezen, namelijk van grote sympathie en waardering voor XS4ALL, en van onbegrip voor KPN, maakt geen indruk op de buitenlandse bazen van KPN.

Als KPN toch niet luistert, heeft het dan nog wel zin om te protesteren?

Ja, het heeft wel degelijk zin om te protesteren. De medewerkers bij XS4ALL zijn al vroeg (midden jaren negentig) in de ketel met toverdrank gevallen, en hebben eerder vanuit moeilijke posities gelijk gekregen. Denk aan de jarenlange procedures die Scientology tegen XS4ALL aanspande over de vrijheid van meningsuiting, tot aan de Hoge Raad. Denk ook aan de procedure die XS4ALL aanspande tegen het bevel op een internetverbinding te tappen toen er nog helemaal geen wetgeving was die de voorwaarden regelde voor dergelijke taps. Hoewel je van het OM niet kunt winnen, zelfs niet als ze een onrechtmatig bevel opleggen, kreeg XS4ALL toch vrijspraak van schuld en een schadevergoeding in verband met machtsmisbruik door het OM. KPN lijkt nu een betonblok, maar elke organisatie bestaat uit mensen met verschillende visies. En in het geval van KPN zijn er ook nog eens heel veel aandeelhouders die iets te zeggen hebben over waardevernietiging.

Denken jullie al na over een alternatief, weg van KPN?

We zouden veel liever willen dat KPN haar besluit intrekt en XS4ALL binnen KPN behouden blijft met veel zelfstandigheid (zelfstandige woordvoering, eigen techniek, ed.). Toen XS4ALL in 1998 werd verkocht, waren er heel veel partijen die XS4ALL graag wilden kopen. Maar met alleen een zak geld kon XS4ALL niet veel beginnen in die tijd. Het was toen veel verstandiger om in zee te gaan met een partij die breedbandinternet kon aanbieden. Dat werd KPN, en zonder de verkoop aan KPN had XS4ALL als zelfstandige internetprovider met inbelverbindingen al lang niet meer bestaan.

Vanuit die gedachte heeft het XS4ALL personeel veel moeite gedaan om de relatie met KPN goed te houden, ondanks grote cultuurbotsingen. Hoewel de verhouding tussen XS4ALL en KPN lijkt op het Gallische dorpje en het Romeinse Rijk, blijft samenwerking met KPN de beste optie. Als het echt niet lukt KPN van het belang te overtuigen om XS4ALL een nieuwe toekomst te geven, zullen we de opties verder verkennen om XS4ALL op een andere manier onafhankelijk te maken.

We blijven proberen om KPN te overtuigen XS4ALL te laten voortbestaan met eigen mensen, techniek en woordvoering.

Kunnen jullie me wijzen op een alternatief, in het geval dat XS4ALL echt wordt opgeheven?

Omdat KPN nog steeds voornemens is om XS4ALL te schrappen, zijn momenteel bezig aan wat we “Plan B” noemen: het oprichten van een eigen, nieuwe provider. We verwachten daar november 2019 meer over bekent te kunnen maken. Lees regelmatig de nieuwsberichten op deze website, schijf je in voor onze nieuwsbrief, of volg ons op sociale media. Tot die tijd raden we aan om gewoon bij XS4ALL te blijven.

Ik heb een plan voor een alternatief, kan ik die met jullie delen?

Het verzamelen van ideeën over een alternatief hebben we al gedaan. In de openbare bijeenkomst in de Waag op maandag 28 januari wilden we iedereen de kans geven om zijn of haar ideeën over de toekomst van XS4ALL te uiten, ook ideeën voor alternatieven.

Als investeerder kun je nog wel contact met ons opnemen, zie de contactgegevens op deze website.

Ik heb nog een belangrijke reden waarom ik wil dat XS4ALL behouden blijft. Kan ik die rede insturen, nemen jullie die dan mee?

Jazeker! We hebben zelf al vijf hoofdargumenten op een rijtje gezet, die vind je hier https://xs4allmoetblijven.nl/daarom/

Daarnaast lezen we de e-mails (mailen kan naar comite@xs4allmoetblijven.nl), testimonials en sociale-media-berichten en als we een argument zien dat nog niet op onze site staat, zullen we het erbij zetten. Het beste kun je jouw argument achterlaten door een testimonial te schrijven op deze website.

Gaan jullie ook de straat op met spandoeken en dergelijke?

Of we de straat op gaan hangt er van af of dat nodig is. Maar als je je wilt aanmelden als vrijwilliger om spandoeken en theaterprops te maken, ben je van harte welkom!

Komen er T-shirts / stickers / buttons?

Er zijn t-shirts! Bestellen kan hier.

Nemen jullie de argumenten wel echt mee naar gesprekken met KPN?

Natuurlijk! We zullen alle argumenten om XS4ALL te behouden nog eens haarfijn aan KPN uitleggen. Daarin nemen we ook argumenten mee die worden ingestuurd. We zullen KPN ook herhaaldelijk wijzen op de testimonials op deze site.