Waarom moet XS4ALL blijven?

KPN heeft toch het volste recht om zo’n beslissing te nemen?

Ja, dat is zo. Maar het is zo een onverstandig besluit, en treft zo veel mensen en organisaties precies waar het pijn doet, dat we ons uiterste best willen doen om KPN duidelijk te maken dat we XS4ALL hard nodig hebben, ook in de komende jaren. Wat ons betreft blijft XS4ALL bestaan.

Wat is er dan precies zo waardevol aan XS4ALL?

Ondertussen tekenden al meer dan 45.000 mensen de petitie voor het behoud van XS4ALL te ondertekenen. Maar waarom willen we eigenlijk dat XS4ALL blijft? Daar zijn vijf redenen voor:

1. Maatschappelijke toegevoegde waarde

Ten eerste is er de maatschappelijke toegevoegde waarde, die altijd heeft gezeten in o.a. het strijden voor privacy, veiligheid en het verzorgen van internettoegang voor iedereen. Karin Spaink vatte in het Parool een aantal van deze zaken in enkele voorbeelden samen: het starten van het Meldpunt Kinderporno, de oprichting van Bits of Freedom, het verzet tegen ongefundeerde internettaps, het steunen van het Internet Archive en de Wayback Machine -waar de hele geschiedenis van het internet op staat-, het in de lucht houden van kritische media in Servië tijdens de oorlog in Joegoslavië, het aanbieden van gratis inbelvoorzieningen in Egypte tijdens de Arabische Lente, om nog maar te zwijgen over de strijd tot aan de Hoge Raad tegen de censuur van Scientology en de zaak van Ziggo tegen Brein waar XS4ALL zich bij aansloot. Activisme zit in het DNA van XS4ALL. Er is in Nederland geen alternatief voor klanten die hier waarde aan hechten. En dat doen heel veel klanten, zo blijkt.

2. Technische toegevoegde waarde

Ten tweede is er de technische toegevoegde waarde. XS4ALL heeft veel zeer technisch bekwame medewerkers in dienst, wat jaar in jaar uit door de Consumentenbond wordt beloond met de titel ‘beste internet provider van Nederland’, en ‘beste helpdesk van Nederland.’ Al 25 jaar lang staat XS4ALL wat dat betreft niet alleen in de praktijk, maar ook qua reputatie aan de top. XS4ALL is een A-merk. De payoff van XS4ALL is momenteel niet voor niets ‘first class internet’. Dat is het ook. XS4ALL biedt klanten daarbij veel meerwaarde bovenop de standaard internetverbindingen die Ziggo, Vodafone en ook KPN bieden. Waar KPN en andere providers terecht bezig zijn met triple play en quadruple play, biedt XS4ALL daarbovenop nóg meer toegevoegde waarde. Met geroemde virusscanners, eigen routers, eigen switches, open en feature rijke open modems, poortfiltering, door de klant instelbare DNS records, vast IP adres, nomadisch bellen, volledige IPv6 ondersteuning, geprezen spamfilter, et cetera.

Via sociale media vullen klanten van XS4ALL de afgelopen paar dagen de lijst van technische argumenten aan. Naast de al eerder genoemde technische mogelijkheden, noemen mensen onder andere het hebben van shell access, PTR (reverse DNS instellen, IPv4 only op dit moment), usenet, Mesh, vaste IP adressen, tientallen mailadressen per account, vaste IPv4 ranges op je DSL/FttH lijn als redenen om voor XS4ALL te kiezen.

3. (Bedrijfs)culturele toegevoegde waarde

Ten derde is er de toegevoegde waarde op het gebied van cultuur. Veel (oud-)XS4ALL’ers noemen de periode waarin ze bij XS4ALL werk(t)en de mooiste tijd van hun werkzame leven. Dat komt door de manier waarop er met medewerkers wordt omgegaan. Er was vanaf het begin veel ruimte voor zelfstandigheid, voor zelf ondernemen en voor problemen oplossen. De trots op XS4ALL was en is enorm groot. Niet alleen bij medewerkers, maar ook bij klanten. Daar zijn veel voorbeelden van te geven, maar het wil ook wat zeggen dat er tot op de dag van vandaag soms XS4ALL-medewerkers naar klanten afreizen om ze te helpen met installaties als dat over de telefoon niet lukt. Klanten weten dit en ze waarderen het.

4. Economische toegevoegde waarde

Het belangrijkste voor KPN is uiteraard het vierde punt: de economische toegevoegde waarde. Want vergis je niet: we begrijpen heel goed dat KPN wil simplificeren en kosten wil besparen in het enorme strijdgeweld in een consoliderende telecom- en internetmarkt. Dat is niet meer dan logisch zelfs. Telfort en XS4ALL als merk schrappen levert op het oog een vrij directe kostenbesparing op: minder marketingkosten, minder personeel wellicht, minder verschillende systemen, en meer eenheid in uitstraling naar buiten toe. Maar dit is wat XS4ALL betreft naar onze mening helaas een te simplistische en verkeerde inschatting van wat XS4ALL is. In een tijd waarin consumenten zich verdrukt voelen door het geweld van de grote techgiganten, en privacy en veiligheid continu onder druk staan, is er een enorme behoefte aan een partij die daar juist voor opkomt. Dat is een van de belangrijkste redenen waarom XS4ALL zo’n gevoelige snaar heeft geraakt de afgelopen week. We zijn overspoeld met mailtjes, apps en berichten op social media van mensen die heel nadrukkelijk melden weg te gaan als klant mocht XS4ALL verdwijnen. Ze willen geen klant van KPN zijn.

5. XS4ALL bedient een zeer specifieke nichemarkt, die KPN niet kan bedienen

Terug naar die toegevoegde economische waarde: XS4ALL bedient een zeer specifieke nichemarkt. Daarmee wordt dus veel winst gemaakt, die al jaren door KPN wordt afgeroomd, waardoor echt serieuze investeringen in nieuwe inventies niet mogelijk zijn. Dat is jammer, want dat is natuurlijk een gemiste kans. De grootste financiële kans voor XS4ALL ligt bij het opengaan van de kabelmarkt. Daar is XS4ALL ettelijke jaren mee bezig geweest in het verleden. Wat toen niet lukte, lukt nu wel. Daar is een enorme slag te slaan, die KPN niet kán slaan.

KPN moet kiezen: XS4ALL opdoeken met vertrek van klanten en omzetverlies als gevolg, of: investeer op slimme wijze en laat de omzet groeien. Het is prima inpasbaar in de merkenstrategie. XS4ALL ís al het premium merk van KPN.

Kan XS4ALL wel blijven bestaan?

Ja, dat kan zeker! Want XS4all is een gezond en zeer winstgevend bedrijf. We hebben van anonieme bronnen binnen KPN begrepen dat er voor het verdwijnen van XS4ALL rekening wordt gehouden met een zogeheten ‘churn rate’ van 5% (het aantal mensen dat dus vertrekt mocht XS4ALL inderdaad verdwijnen). Het lijkt er momenteel op dat het meer richting de 25% gaat, en dat is ook de inschatting van oud-directieleden, analisten en strategen die we de afgelopen week gesproken hebben. Je ziet het ook terug in de petitie: die is inmiddels door meer dan 18% van het klantbestand van XS4ALL getekend, en daarbij geldt natuurlijk dat er ook altijd heel veel mensen zijn die een petitie niet per se tekenen, maar wel steunen. En belangrijk om op te merken, omdat veel mensen dit niet weten: XS4ALL maakt winst. En veel ook: meer dan 20% per jaar.

Meer vragen? Kijk ook even op de ‘Veel Gestelde Vragen’ pagina

Dit actiebeeld is belangeloos ontworpen door Mieke Gerritzen, de ontwerper van het XS4ALL logo.